Sběratel fosílií nalezl lebku neandrtálce na dně moře

Leiden (Nizozemsko) - V Severním moři byla objevena zkamenělá část lebky neandrtálce, který žil před 60 000 roky. Zkamenělinu našel soukromý sběratel fosilií Belgičan Luc Anthonis v roce 2001 asi 15 kilometrů od pobřeží Nizozemska. Vědci v nizozemském Leidenu nyní zjistili, že část lebky patřila mladému neandrtálskému muži. Informoval o tom zpravodajský server BBC, podle nějž jde o první potvrzený nález pozůstatku některého z předchůdců člověka na mořském dně.

„I na základě takto malého fragmentu lebky můžeme bezpečně tohoto tvora identifikovat jako neandrtálce,“ řekl s poukazem na nadočnicový oblouk charakteristický pro tento druh profesor Jean-Jacques Hublin z Institutu Maxe Plancka pro evoluční biologii v Lipsku, který vedl tým expertů zkoumajících zkamenělinu.

Podle Hublina se tvar úlomku velmi podobá čelním kostem neandrtálců, které byly nalezeny ve francouzských jeskyních Chapelle-aux-Saints a La Ferrassie a jsou 50 000 až 60 000 let staré. Hublin poukázal rovněž na to, že zmíněný neandrtálec žil na samém okraji severního teritoria těchto předchůdců lidí v extrémně chladném podnebí. Pozůstatky neandrtálců byly takhle daleko na severu objeveny jen na dalších dvou místech.

Severní moře je jedním z vůbec nejbohatších nalezišť zkamenělých pozůstatků savců, které každoročně ve velkém množství přivážejí na břeh rybářské traulery a různé expedice. Podle profesora Chrise Stringera z londýnského přírodovědného muzea se někteří rybáři nyní soustřeďují víc na sbírání fosilií než na tradiční lov. „Již před 150 lety byly u pobřeží Norfolku a Suffolku objeveny mamutí fosílie, takže už delší dobu víme, že na dně leží materiál z této doby, či dokonce starší,“ řekl Stringer. „Bylo jen otázkou času, kdy vyjde na světlo také zkamenělina nějakého předchůdce člověka,“ dodal.

Neandrtálci (Homo neanderthalensis), kteří se živili lovem a sběrem, se poprvé objevili asi před 400 000 lety a obývali rozsáhlé území sahající od Británie a Iberského poloostrova na západě až po Izrael na jihu a Sibiř na východě. Přímý předek člověka Homo sapiens v Evropě vystřídal neandrtálce asi před 40 000 let.