Záchranáři zachytili v Atlantiku signály. Černým skříňkám Airbusu ale nepatří

Paříž - Záchranáři dnes zachytili ve vodách Atlantiku slabé signály, které považovali za zvukové znamení černých skříněk zříceného letounu Airbus francouzské společnosti Air France. Signály zachytila miniponorka Nautile. O nalezení signálu informoval francouzský deník Le Monde. Agentura AP ale později s odvoláním na oficiální místa z francouzského úřadu pro vyšetřování dopravních katastrof BEA přinesla informaci, že signály Airbusu nepatří. Letadlo se zřítilo do Atlantiku v noci na 1. června, zahynulo všech 228 lidí na palubě.

Francouzské námořnictvo pátrající po černých skříňkách sice zachytilo určité zvuky, nejde však o signály návěstidel černých skříněk, uvedla členka týmu BEA, která nechtěla být jmenována, protože není oprávněna poskytovat informace médiím. „Černé skříňky nebyly zachyceny,“ zdůraznila.

Francouzský deník Le Monde na svých internetových stránkách nejprve informoval o tom, že byly zaznamenány signály černých skříněk. Pak se ale opravil a uvedl, že ze zachycených signálů „vzklíčila naděje“, že by mohly být od skříněk. Pátrací týmy prý spustily k mořskému dnu vědeckou miniponorku Nautile, aby tyto signály přesněji lokalizovala.

Pátrači zachytili už více zvukových signálů

Francouzský úřad pro vyšetřování leteckých nehod BEA vzápětí po oznámení Le Mondu upozornil, že nemůže definitivně potvrdit, že jde skutečně o hledaná zařízení. „Není to poprvé, co byly zachyceny nějaké zvuky. Všechny tyto zvuky se prověřují,“ uvedla již dříve mluvčí BEA Martine del Bono. „Jakmile budeme mít potvrzenou konkrétní informaci, BEA ji okamžitě oznámí,“ zdůraznila.

Po černých skříňkách se pátrá v hloubce 5 000 metrů, tedy s nulovou viditelností, na členitém skalnatém dně, což hledání komplikuje. K objevení skříněk už nezbývá mnoho času, protože bateriím návěstidel zajišťujících signál dojde podle odborníků energie možná už za osm dní.

Od pádu letadla uběhly již více než tři týdny. Po černých skříňkách se pátrá v okruhu asi 70 kilometrů od místa posledního pozičního hlášení letadla, to znamená asi 850 kilometrů severovýchodně od brazilského souostroví Fernando de Noronha.

Nalezeno 50 pasažérů, identifikováno jen 11

Záchranáři dosud našli 50 těl cestujících, lékařům se podařilo identifikovat 11 z nich. Oběti byly identifikovány díky analýze DNA, k určení totožnosti také pomohly otisky prstů nebo záznamy od zubních lékařů. Vyšetřovatelé kromě ostatků obětí zkoumají i vytažené trosky letadla a zavazadla.

Zatím se nepodařilo zjistit, proč vlastně letadlo havarovalo. Klíčem pro tuto záhadu by mohly být právě černé skříňky. Všechny dosud shromážděné informace nasvědčují tomu, že na palubě nedošlo k výbuchu, stroj se ale podle vyšetřovatelů rozlomil už ve vzduchu. Spekuluje se, že letoun měl technické potíže poté, co vletěl do bouře a možná ho zasáhl blesk. Další variantou potom je, že namrzla čidla rychlosti, která poté špatně ukazovala pilotům data. Letoun proto mohl letět špatnou rychlostí, ale piloti o tom třeba ani nevěděli. To všechno jsou ale zatím jen spekulace.

/*json*/{"map":{"lat":-0.175780974247,"lng":-34.541015625,"zoom":4,"mapTypeId":"hybrid"},"markers":[{"lat":-3.840364,"lng":-32.411307,"type":"1","description":"Souostrov\u00ed Fernando de Noronha"}],"polylines":[],"circles":[],"polygons":[],"rectangles":[]}/*json*/