Pád Airbusu u Komor přežila jen čtrnáctiletá dívka

Moroni - Jemenské letadlo se 153 lidmi na palubě se zřítilo v noci na dnešek do rozbouřeného moře, když se ve špatném počasí snažilo přistát na Komorských ostrovech v Indickém oceánu. Airbus A310-300, na jehož palubě byli především občané Komor a Francie, letěl z jemenského hlavního města Saná do komorské metropole Moroni. Týmům pátrajícím po pasažérech se zatím podařilo zachránit pouze čtrnáctiletou dívku. Příčina nehody zatím není známa.

Dívka se podle agentury AFP nachází v nemocnici v metropoli Moroni ve stavu, který „není znepokojivý“. Původní informace hovořily o zachráněném pětiletém chlapci, vyloveném asi 15 kilometrů od břehu. Podle dostupných informací je dívka jediným přeživším pasažérem letadla.

Jeden ze zachránců popsal ve vysílání francouzské rozhlasové stanice Europe 1, jak dívku našel plavající mezi zbytky letadla a mrtvými. „Zkoušeli jsme jí hodit plovák, nemohla ten plovák chytit, musel jsem tam skočit, abych jí vytáhnul. Pořád se jen třese a třese. Zabalili jsme ji do čtyř prostěradel, dali jsme jí teplou vodu s cukrem, ptali jsme se jí na jméno, na vesnici, odkud je. Okamžitě jí vezeme do nemocnice,“ popisoval záchranář operaci téměř v přímém přenosu.

Video Telefonát Jiřího Slavíčka
video

Telefonát Jiřího Slavíčka

Probíhá rozsáhlé pátrání

Již dříve se podařilo nalézt trosky letadla a těla několika pasažérů. Na dalším pátrání se podílejí komorské, madagaskarské a francouzské lodě a francouzská vojenská letadla. Francouzský prezident Nicolas Sarkozy požádal armádu, aby při pátrání po cestujících učinila vše, co bude v jejích silách.

Na palubě linky IY626 se nacházelo 142 cestujících, včetně tří dětí, a 11 členů posádky. Mezi cestujícími bylo 66 Francouzů, dále občané Kanady, Komor, Etiopie, Indonésie, Maroka, Palestiny, Filipín a Jemenu.

Příbuzní cestujících na letištích čekají na každou novou informaci. „Jsme černí Francouzi, jsme tady a potřebujeme mluvit s francouzskou vládou. Ještě žádný její člen nepřišel, aby nám poskytl informace a pomohl nám,“ říká jeden z příbuzných pasažérů jemenského stroje.

K tragédii zřejmě přispělo špatné počasí 

Letoun se v Moroni pokusil v časných ranních hodinách o přistání v nepříznivých podmínkách. Manévr komplikoval především silný vítr. Místo přistání však stroj podle očitých svědků přeletěl v malé výšce a zmizel nad moře. Tam se několik kilometrů od pobřeží stroj zřítil, podle oslovených expertů možná během pokusu o přistání na rozbouřené moře.

„Stále nemáme informace o příčině nehody,“ sdělil zástupce jemenské letecké společnosti Sumajrí. „Počasí bylo drsné - silný vítr a rozbouřené moře. Rychlost větru naměřená na letišti byla 61 kilometrů za hodinu. Roli mohly sehrát i další faktory,“ dodal.


Češi na palubě zřejmě nebyli

„Zatím nemáme žádné informace, jestli byli na palubě čeští občané. Vzhledem k tomu, že v půli navazovalo letadlo na let z Paříže a Marseille, byla podle oficiálních údajů většina cestujících Francouzi a Komořané,“ podotkl velvyslanec ČR v Jemenu Josef Vrabec.

Letadlo neprošlo technickou kontrolou

Airbus A310, jehož maximální kapacita je 220 cestujících, byl v provozu 19 let a měl za sebou téměř 52 000 letových hodin. Jemenská společnost s ním létala od roku 1999.

Francouzský ministr dopravy Dominique Bussereau uvedl, že při kontrole, které se stroj podrobil ve Francii v roce 2007, byl odhalen určitý počet defektů. Od té doby se prý ve Francii žádná další inspekce letadla neuskutečnila. „Naši technici našli na stroji několik závad při rutinní prohlídce v roce 2007. Od té doby letouny jemenských aerolinek pečlivě sledujeme. Tento už ale do Francie radši neposlali,“ uvedl Bussereau.


Havárie obou Airbusů jsou naprosto odlišné

Letecký publicista Martin Velek odmítá jakkoli spojovat havárie obou Airbusů: „Je to zcela nesouvisející. Jedno letadlo vletělo do špatného počasí v normální cestovní výšce, tady jde o závěrečnou fázi přistání. Jemenský Airbus spadl několik kilometrů před dosednutím.“

Jde o druhou nehodu letadla firmy Airbus za tento měsíc. Při pádu Airbusu A330-200 společnosti Air France do Atlantického oceánu 1. června zemřelo všech 228 lidí na palubě.

/*json*/{"map":{"lat":-3.33795396142,"lng":43.59375,"zoom":3,"mapTypeId":"hybrid"},"markers":[{"lat":-10.74696931846,"lng":43.330078125,"type":"62","description":"Airbus A310 se z\u0159\u00edtil do Indick\u00e9ho oce\u00e1nu u Komorsk\u00fdch ostrov\u016f. Letoun m\u00ed\u0159il z jemensk\u00e9 metropole San\u00e1 do metropole Komorsk\u00fdch ostrov\u016f Moroni. "}],"polylines":[{"strokeColor":"#FF0000","strokeOpacity":false,"strokeWeight":false,"path":[{"lat":15.453680224346,"lng":44.208984375},{"lat":-11.695272733029,"lng":43.2421875}]}],"circles":[],"polygons":[],"rectangles":[]}/*json*/

Jemenské aerolinie nejsou zahrnuty do seznamu leteckých společností, které nesmí létat do Evropy. „Nemyslím si, že by nevhodná údržba byla příčinnou nehody,“ doplnil Velek. Evropská komise v reakci na nehodu oznámila, že chce v budoucnu navrhnout globální listinu nebezpečných aerolinek, která by se podobala té evropské.

„Očekávali jsme, že k tragédii dojde. Jemenské aerolinky používají pro Evropu bezpečná letadla. Na Komory už ale pošlou vrak. Tamní úřady nad tím zavírají oči,“ zlobí se příbuzný pohřešovaných pasažérů Idriss. 

U Komorských ostrovů došlo už k jednomu leteckému neštěstí v roce 1996. Tehdy bylo uneseno letadlo Etiopie se 175 cestujícími, 125 lidí bylo zabito.