Svět čeká první zprávu z vyšetřování havárie letadla Air France

Paříž - Měsíc poté, co se při letu z Ria de Janeiro do Paříže zřítil nad Atlantikem airbus společnosti Air France, zveřejní dnes francouzský úřad pro vyšetřování leteckých nehod vůbec první zprávu o vyšetřování havárie. Úplného objasnění nehody, při níž přišlo o život všech 228 lidí na palubě, se však svět zatím zřejmě nedočká. Vyšetřování totiž komplikuje především skutečnost, že se pátracím týmům stále nedaří nalézt černou skříňku se záznamem posledních chvil osudného letu.

Očekávaná zpráva by měla především shrnout základní, dosud zjištěná fakta o nehodě. Obecně se soudí, že pád letadla do vod oceánu měly na svědomí vadné rychloměry, které pilotům znemožnily vypořádat se s bouřkou a prudkým větrem, do kterých se stroj dostal. „Vyšetřování ukazuje, že tyto problémy existovaly už 15 let a že nejméně v 36 případech došlo na palubě letadla k selhání rychloměrů,“ zdůrazňuje francouzský zpravodaj Českého rozhlasu Jan Šmíd.

Černé skříňky stále nenalezeny

Definitivně by příčinu letecké katastrofy mohly objasnit černé skříňky se záznamy technických a hlasových údajů z posledních chvil letu. Ty s největší pravděpodobností skončily spolu s ostatními troskami na dně Atlantiku. Stále se však nepodařilo zjistit jejich polohu.

Francouzské vojenské námořnictvo do pátrání nasadilo atomovou ponorku a hladinové lodě s pátracím zařízením, které zapůjčil Washington. Už dnes by však skříňky mohly přestat vysílat signál, pátrání však bude podle agentury AP pokračovat. „Samozřejmě je pravda, že kdyby existoval zvukový záznam, že by měl vyšetřovací úřad k dispozici daleko důvěryhodnější informace,“ připouští Šmíd.

Airbusy možná zůstanou na zemi

Vyšetření příčiny havárie by uvítala i samotná společnost Air France, která se nyní potýká s poklesem důvěry cestujících. „Mluví se jednak o bezpečnosti letecké přepravy a také o bezpečnosti airbusu,“ říká Šmíd. Podle něj by dokonce některé stroje evropského výrobce mohly být do objasnění příčin nehody úplně staženy z provozu. K nedůvěře v airbusy přispěla i nedávná nehoda stroje tohoto výrobce provozovaného jemenskými aerolinkami, který se zřítil nad Komorskými ostrovy.

„Zpráva může mít dalekosáhlé následky pro leteckou přepravu, která prochází krizí a dotkne se to nepochybně i společnosti Air France,“ uzavřel Šmíd.