Airbusu A330 selhal automatický pilot, pak se stroj roztříštil o hladinu

Paříž - Po měsíci usilovného pátrání dnes francouzské úřady zveřejnily první zprávu vyšetřovacího týmu o nehodě Airbusu A330 společnosti Air France, který havaroval v Atlantiku. Podle dosavadních zjištění letounu selhalo automatické řízení, když kontrolní systémy zjistily nesrovnalosti v měření rychlosti. Po ohledání trosek je jasné, že letadlo bylo silně zdeformováno zespodu. To znamená, že stroj se nerozlomil za letu, ale až při nárazu na mořskou hladinu. Na palubě letounu, který mířil z brazilského Rio de Janeira do Paříže, bylo 228 lidí, nikdo nehodu nepřežil.

Při startu přitom letoun nejevil žádné známky, že by měl nějaké technické problémy. Airbus po vzlétnutí proletěl na trase do Paříže dvěma kontrolními body. Nad Atlantikem se ještě spojil s kontrolní věží. Poslední radiový kontakt proběhl 1. června v 1 hodinu 35 minut 43 sekund. Pak se letadlo mělo spojit s kontrolní stanicí v Dakaru, k tomu už ale nedošlo.

Selhaly zřejmě Pitotovy trubice

Centrum v Atlantiku kolem 2:10 zaznamenalo automatické zprávy, které signalizovaly, že má stroj problémy. Za pět minut vygeneroval systém celkem 24 upozornění. „Z těchto zpráv vyplývá nesoulad v naměřených rychlostech. Jedná se především o zprávu, která se týkala Pitotovy trubice,“ uvedl vrchní vyšetřovatel Alain Bouillard. Podle něj kvůli tomu došlo k odpojení automatického pilota a přestaly také fungovat systémy a funkce týkající se nastavení směru a ovládání letadla. „Neznamená to, že letadlo nebylo řiditelné, jedná se o klasické manuální řízení,“ vysvětlil.


Co se dělo poté, odvozují vyšetřovatelé z poznatků, které získali při ohledání nalezených trosek Airbusu. Všechny vykazují známky deformace odspodu. „Letadlo nebylo zničeno za letu. Vypadá to, že narazilo na vodní hladinu ve směru letu se silným vertikálním zrychlením,“ oznámil dnes na tiskové konferenci šéf vyšetřovacího týmu. Celkem se zatím v Atlantiku našlo víc než 640 součástí havarovaného stroje.

Brazilci nepředali důležité informace kontrolní stanici v Dakaru

Vrchní vyšetřovatel dnes upozornil také na další důležitý fakt, a to, že mezi Brazilci a kontrolní stanicí v Senegalu, kde se měl letoun ohlásit, nedošlo k předávce letu. Dakar tak neměl informace o výšce letu, rychlosti a odhadu času, kdy se má letadlo v Dakaru ohlásit.

„Jednalo se o opomenutí ze strany brazilských orgánů, které měly za úkol všem orgánům a kontrolním stanicím předat trasu letu, tyto informace by měly být dostupné pro všechny kontrolní stanice letu. Ovšem kontrolní místo v Dakaru bylo zapomenuto,“ zdůraznil člen pátracího týmu.


Než tedy Dakar zjistil, že nemá potřebný kontakt s letadlem, ubíhal drahocenný čas. Poslední radiokomunikační kontakt s letadlem proběhl v 1:35. Až v 8:30 teprve madridské centrum oznámilo, že existuje riziko, že se letoun ztratil. Ve 12:14 pak Dakar vyslal první záchranná letadla. Právě za tento postup si letecké společnosti vysloužily velkou vlnu kritiky. Teď to tedy vypadá, že na tom má podíl selhání brazilských úřadů, které neposkytly potřebné informace Dakaru.

Francouzský pátrací tým dál pokračuje ve vyšetřování. Hledají na místě nehody trosky. Neskončilo ani pátrání po černých skříňkách, i když vysílají signál jen 30 dní od nehody. Francouzi hledání ještě nevzdávají. Bude dokonce trvat až do 10. července.