Vědci z CERN zaregistrovali částice rychlejší než světlo

Ženeva - Vědci Evropské organizace pro jaderný výzkum (CERN), která provozuje unikátní velký částicový urychlovač (LHC) nedaleko Ženevy, zaregistrovali částice menší než atom, které se pohybují rychleji než světlo. Pokud se tento objev potvrdí, půjde o zásadní průlom do jednoho z dosud nenarušitelných pilířů vědy. Někteří vědci ale varují před přílišným nadšením, dokud nebude objev potvrzen při dalších náročných testech v jiných zařízeních.

Podle Einsteinovy teorie relativity (E=mc2) by nic nemělo být rychlejší než světlo. Avšak neutrina, jedna z nejpodivnějších fyzikálních částí, podle měření organizace CERN překonala rychlost světla, představující 299 792 458 metrů za sekundu. Neutrina dosahují rychlosti 300 006 kilometrů za sekundu.

„Pokoušeli jsme se pro to najít jakékoli možné vysvětlení,“ řekl spoluautor pokusu Antonio Ereditato. „Chtěli jsme najít chybu, jakoukoli triviální chybičku, nebo i velmi komplikovanou chybu, případně nějakou záludnost, která by to vysvětlila. Ale nic jsme nenašli,“ dodal.

Naměřené hodnoty natolik překvapily badatele, že požádali své kolegy, aby nezávisle na nich ověřili měření dřív, než bude objev oficiálně zveřejněn. „Byl by to natolik senzační objev, pokud to bude pravda, že je s ním třeba zacházet velmi opatrně,“ řekl John Ellis, teoretický fyzik CERN, který ale není do objevu přímo zapojen. Vědci nevylučují možnost, že diskuse ve vědeckých kruzích najde vysvětlení, aniž by byly dosud známé zásady fyziky zbořeny.

Podle francouzského fyzika Pierra Binetruye mohou tím být všechny velké teorie současné fyziky, včetně té Einsteinovy a také relativní kvantové teorie, částečně postaveny na hlavu. Jejich zákony samozřejmě úplně nezaniknou, pouze přijdou o svou absolutnost. Podle vědce Daria Autiera je stále zapotřebí přijímat tyto informace s největší obezřetností, dokud se neověří „v úplně jiném systému“. Fyzik Stavros Katsanevas v této souvislosti řekl, že nové zkoušky provedou američtí vědci, kteří již v minulosti dospěli k podobnému závěru, ale míra potenciální chybovosti byla ještě příliš vysoká. Do tří let by ale měli dospět k mnohem přesnějším výsledkům.

Evropská organizace pro jaderný výzkum (CERN)