Cyklisté vyzráli na ucpanou Moskvu

Moskva - V ruském hlavním městě se rozhodli nově řešit neutěšenou dopravní situaci. Koncepce rozvoje dopravní sítě na příštích pět let si klade za cíl přesadit lidi z automobilů na městskou hromadnou dopravu a také na jízdní kola.

Každodenní moskevské trauma. V době dopravní špičky se hlavní tepny ucpou a řidičům nezbývá než odevzdaně čekat, až se průjezd uvolní. Ne všichni jsou ale v danou chvíli tak bezmocní. Čím dál častěji lze v ulicích ruské metropole spatřit cyklisty, kteří dopravní zácpou projíždějí jako nůž máslem.

„Jezdit na kole je v porovnání s autem mnohem výhodnější, protože jsou tu neustále zácpy, a mě opravdu těší, když vidím, jak osm řad aut stojí na místě a já je můžu vesele objet,“ vypráví Ivan Ždakajev. Ivanovi to do práce na kole trvá patnáct minut. Metrem by jel s přestupem půl hodiny, autem ještě déle. Jen malý zlomek ze tří milionů Moskvanů, kteří vlastní bicykl, ho ale používá k jiným než rekreačním účelům.

Moskevská cyklistická veřejnost se přesto osměluje. Vznikají hnutí, kluby a spolky, jejichž činnost pomáhá vyvíjet tlak na oficiální místa. „Není v našich silách zřizovat cyklostezky. To může jen radnice, a tak jsme se rozhodli, že aspoň po Moskvě rozmístíme stojany na kola, aby si je lidé měli kde přivázat,“ říká představitelka projektu Moskva cyklistická Anastasija Čukovská.

Vedení města celé roky cyklistiku ignorovalo. Teď ale na radnici slibují, že se v tomto směru polepší. „Nedávno jsme schválili program rozvoje na příštích pět let, který pamatuje i na cyklisty. Vzniknou desítky kilometrů cyklostezek a tisíce parkovacích míst pro kola,“ slibuje Marina Orlovová z moskevské radnice.

Jedno je jisté - pokud se moskevská radnice nepostará o zlepšení podmínek pro rozvoj městské cyklistiky, bude tu jízda na kole vždy spíš adrenalinovým sportem než běžným způsobem přepravy.

Reportáž Pavla Vondry (zdroj: ČT24)