Katastrofa u Smolensku - týden poté

Smolensk - Polsko se rozloučilo s 96 oběťmi letecké katastrofy u Smolensku. Ani po více než týdnu přitom není zcela jasné, proč přesně se prezidentský speciál v husté mlze na západě Ruska zřítil. Zatím se hovoří hlavně o vině pilota. Vyšetřování zatím nemá žádný oficiální výsledek. Podle odborníků si na něj budeme muset počkat minimálně ještě několik týdnů, spíše měsíců. Více jak týden po tragické nehodě nabízíme rekonstrukci okamžiku katastrofy podle zatím dostupných informací.

Rozházené trosky, kterým vévodí 6 kol jednoho z podvozků polského speciálu. Obrázek, který viděl snad každý.

Co viděli svědci nehody

„Podíval jsem se skrz mlhu – letedlo letělo nízko a levé křídlo směřovalo k zemi. Pak jsem slyšel hluk – jako kdyby se ničilo něco velkého. Obrovská rána a dva záblesky ohně.“

„Viděl jsem letadlo, které letělo velmi nízko, bylo jasné, že se děje něco vážného, řezalo stromy pod sebou, pak se ozvala velká rána, jako když vybuchne bomba.“


Takhle vypadá místo havárie ze satelitního snímku. Je na něm jasně vidět, že většina trosek zůstala po neštěstí skoro na jednom místě.

Karel Mündel, vyšetřovatel, České sdružení dopravních pilotů

„Pokud jsou ty trosky takhle relativně kompaktní, relativně málo rozptýlené, tak to svědčí o tom, že náraz byl vlastně jednorázový, že letadlo neklouzalo po zemi, netříštilo se, ale v podstatě se s tou zemí střetlo pod nějakým strmějším úhlem.“

Ihned po nehodě se objevily zprávy, že se pilot pokoušel přistát, a to několikrát - celkem čtyřikrát. Tuto informaci již analýzy černých skříněk vyvrátily. „Přistávací manévr byl jen jeden, hned špatný,“ prohlásil polský prokurátor Zbigniew Rzepa. 

Technika neselhala, za nehodu asi může lidský faktor

Podle vyšetřovatelů za havárií polského speciálu určitě nestojí technická závada letadla. Vše zatím nasvědčuje tomu, že za tragédii může selhání lidského faktoru. K této variantě se kloní i generální ředitel Aviakoru, podniku, který vyrábí letadla TU-154 Alexej Gusev: „Kromě vnitřního vybavení jsme v prosinci úplně předělali i motory. Tuhle nehodu nemohla způsobit závada.“ Technickou závadu nepřipouští ani ruská vyšetřovací komise: „Záznamy, které máme, potvrzují, že letadlo nemělo technické problémy. Pilot byl informován o počasí, přesto se rozhodl přistát.“ 

Stále častěji se tak mluví o chybě pilota

Tomáš Souček, letecký publicista

„Nikdy žádná letecká katastrofa nevznikne jenom z jedné příčiny, vždycky je to kombinace několika faktorů, které se nasčítají, spojí se dohromady a pak dojde k takové tragédii.“

Podle informací agentury RIA Novosti mířil stroj na přistávací dráhu přesně. Kvůli husté mlze ale posádka usoudila, že nepůjde přistát. Pilot proto přidal rychlost, naklonil letadlo doprava a zároveň s otočkou se pokusil nabrat výšku. Právě při zatáčce zavadil o vrcholky stromů. Nicméně podle agentury měl kapitán začít stoupat přímo, pak by měl velkou šanci se havárii vyhnout. 

Posádka podle polských vyšetřovatelů už dokonce 5 vteřin před havárií věděla, že je konec. „Podle záznamů černé skříňky muselo být pilotovi jasné, že katastrofa je nevyhnutelná. Poslední slova pilotů byla dramatická,“ tvrdí polský hlavní prokurátor Kryzstof Parulski. 

Chování pilota nad smolenským letištěm bylo každopádně podle expertů divné. Polská i ruská média proto spekulovala o tom, že na něj vládní činitelé včetně prezidenta Kaczyńského naléhali, aby přistál za každou cenu. „Posádka opakovaně odmítala uposlechnout ruský letový provoz, aby přistála na jiném letišti,“ dodává první zástupce velitele letectva Alexander Alešin. Nicméně velitel vojenského dopravního letectva Josef Bejdák tvrdí, že nikdo nemůže kapitánovi letadla nařídit, aby přistál za každou cenu. „Prvořadé je to, aby letoun bezpečně dopravili na zem, a další věci, jako je nějaký nátlak od kohokoli, musí absolutně ignorovat, všechna rozhodnutí jdou za nimi.“ 

Ve Smolensku pokračuje vyšetřování letecké havárie polského vládního letounu.
Ve Smolensku pokračuje vyšetřování letecké havárie polského vládního letounu.
Více fotek
  • Ve Smolensku pokračuje vyšetřování letecké havárie polského vládního letounu. autor: Sergey Ponomarev, zdroj: AP Photo http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/16/1568/156726.jpg
  • Místo havárie letadla polského prezidenta autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/16/1586/158511.jpg
  • Trosky havarovaného letadla polského prezidenta autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/16/1564/156400.jpg
  • Hořící trosky havarovaného letadla polského prezidenta autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/16/1564/156397.jpg
  • Trosky havarovaného letadla polského prezidenta autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/16/1564/156395.jpg
  • Letadlo TU-154 zdroj: Wikipedia http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/16/1586/158513.jpg