Po kinech ve třetím rozměru přichází další revoluce - 3D televize

Praha - 3D televize budí stále větší zájem. Výrobci mluví dokonce o podobné revoluci, jakou byl přechod od černobílého vysílání k barevnému. Jen letos by se podle expertů mohlo prodat dva a půl milionu přístrojů. Ve 3D už nabízejí své pořady tři evropské stanice a v květnu budou mít diváci šanci ve stejném formátu sledovat na Eurosportu tenisové French Open.

3D technologie přináší poslední rozměr, který televizi dosud chyběl. Stačí si nasadit speciální brýle a třeba i obyčejné sjíždění řeky diváka úplně pohltí. „Odpadává poslední bariéra, která znemožňovala zobrazit obraz reálně. Každý divák může zažít film tak, jako by ho sám prožíval,“ tvrdí Lukáš Holub z českého zastoupení společnosti Panasonic.

Nevýhoda 3D televizí - vysoká cena. Zatím

Kina sice 3D filmy promítají už několik let, zájem o novou technologii ale probudil teprve obrovský úspěch sci-fi snímku Avatar režiséra Jamese Camerona. Ten se stal celosvětově nejvýdělečnějším filmem všech dob. Podle Petra Slavíka, mluvčího Bontonfilmu, díky tomu změnila americká filmová studia svou strategii. „Filmy jsou už dopředu plánovány ve 3D,“ dodává.

Nevýhodou 3D televizí je ale zatím jejich vysoká cena - pořídit se dají až od třiceti tisíc. „Cena se i u této technologické novinky bude v průběhu času snižovat,“ odhaduje David Novák ze společnosti Datart. Dokonalé pohodlí zatím ruší také 3D brýle. Někteří výrobci už ale pracují na systému, který je umožní odložit.