Vědci doprovodí z Paříže do Šanghaje svůj výtvor – auto bez řidiče

Parma – Výzkumníci z italské společnosti VisLab ve spolupráci s univerzitou v Parmě chystají test nejnovějšího výplodu několikaměsíční práce – automobilu bez potřeby řízení fyzickou osobou. Čtvero nenápadných oranžových dodávek používá jako pohon elektřinu a je vybaveno řadou složitých systémů, které vyhodnocují okolní prostředí a dokáží sestavit komplexní obraz silnice, po které se auto pohybuje – včetně okolního provozu a povolené rychlosti. Svůj vynález chtějí podrobit těžké zatěžkávací zkoušce, plánují totiž své prototypy otestovat na trase Paříž-Šanghaj, která je dlouhá 13 tisíc kilometrů.

Na unikátní vyhodnocovací systém, který pružně reaguje na aktuální dopravní situaci, jsou vývojáři patřičně hrdí. „Tyto automobily pohání elektřina. Pohybují se samostatně, vnímají svět, který je obklopuje, a dokážou lokalizovat chodce, cyklisty i ostatní auta. Nemají problém se zatáčkami - zkrátka se vyznají na silnici a umějí se samostatně rozhodovat, jak se pohybovat,“ představil vedoucí projektového týmu VisLabu Alberto Broggi.

Auta jsou vybavena systémem na detekci překážek a silnic, který vyvinula univerzita v Parmě. Skládá se ze série speciálních senzorů, kamer umístěných vpředu i vzadu nebo laserem k rozpoznávání chodníků a okolních aut. Pokud systém vyhodnotí, že se auto blíží k překážce, systém automaticky sníží rychlost nebo vozidlo dokonce zastaví. Pokud se překážka dá objet, ani to není pro vozidlo problém.

Reportáž Lucie Horáčkové (zdroj: ČT24)

Auto ovšem netuší, kam jede, a proto potřebuje vodiče. Legislativa si navíc bude muset nějakým způsobem poradit s kategorií auta, které nikdo neřídí. Proto bude na místě spolujezdce během celé dlouhé výpravy sedět technik, který může reagovat na případné potíže a nenadálé situace. „Pohyb těchto vozidel je založen na tom, že vpředu jede vodící auto a za ním následuje automaticky auto bez řidiče za pomoci všech svých senzorů,“ prodává Broggi.

Elektromotory zatím dokážou pohánět auta dvě až tři hodiny při rychlosti zhruba 60 kilometrů v hodině. Pak se musejí osm hodin nabíjet. Už jen proto se zatím vozidla nehodí pro sériovou výrobu a vědci uznávají, že výzkum a stavění dalších prototypů může zabrat i dalších dvacet let.

  • Vyhodnocovací systém auta firmy VisLab autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/19/1827/182625.jpg
  • Vyhodnocovací systém auta firmy VisLab autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/19/1827/182624.jpg