Plošina v Mexickém zálivu už nehoří, neunikla žádná ropa

New Orleans – Americká pobřežní stráž dnes oznámila, že se po 12 hodinách podařilo uhasit požár ropné plošiny Vermilion 380 v Mexickém zálivu. Do moře neunikla žádná ropa. Vyšetřování ukázalo, že na plošině nic nevybuchlo, nýbrž vzplanula část zásob vytěžené ropy. Automatické bezpečnostní systémy vzápětí přerušily těžbu ze všech sedmi vrtů.

Proč začala plošina hořet, není zatím jasné, příčina se vyšetřuje. Čtvrteční požár se podařilo uhasit asi po 12 hodinách. Podle společnosti Mariner Energy, která plošinu provozuje, shořela jen malá část zařízení a většina plošiny je nepoškozená. 

Událost ale znovu přiživila diskuse o zastavení těžby ropy v Mexickém zálivu, kde v dubnu vybuchla plošina Deep Horizont. Než se podařilo havarovaný vrt ucpat, uniklo do moře 800 milionů litrů ropy. Odborníci to označují za největší ekologickou katastrofu v historii USA. 

Experti ale zdůrazňují, že plošina Vermilion 380 je zcela rozdílná od vrtné plošiny Deepwater Horizont. Je to především plošina produkční, která je mnohem stabilnější. Zařízení podle něj většinou stojí na pevných nohách zapuštěných do mořského dna a obsluhují několik už dokončených vrtů. Vrtné plošiny naopak plují na hladině a hloubí nové šachty pro těžbu suroviny.   

Americká administrativa v reakci na havárii plošiny Deep Horizont vydala zákaz těžby v hloubce přes 150 metrů, moratorium bude platit od listopadu. Teď se ozývají hlasy, že by se měl zákaz ještě rozšířit. Proti tomu se ale brání vláda. „Měli bychom počkat na fakta, než začneme používat to, co se nyní stalo na produkční plošině, jako důvod pro zákaz námořní těžby ropy,“ řekl ředitel vládní agentury pro těžbu na moři Jim Noe.

BP odstranila vadný ventil

Britská společnost BP dnes odstranila vadný ventil na vrtu havarované plošiny Deep Horizont. Po nahrazení vadného ventilu funkčním bude možné vrt s konečnou platností zabetonovat. Vadný ventil vytáhnou pracovníci firmy na hladinu, mohl by totiž napovědět, proč k havárii došlo. Dosavadní vyšetřovací verze uváděly, že se ventil automaticky neuzavřel při přetlaku ve vrtu, přestože právě tak má chránit těžební zařízení.