Braniborsko a Západní Pomořany drží smutek za oběti tragédie polského autobusu

Varšava/Berlín - Polsko a Německo truchlí za oběti nedělní autobusové nehody u Berlína, která si vyžádala 13 mrtvých a 38 zraněných. Německá spolková země Braniborsko drží smutek za oběti, vlajky jsou na veřejných budovách spuštěny na půl žerdi. Také polské vojvodství Západní Pomořany, odkud oběti pocházely, vyhlásilo z podnětu prezidenta Bronislawa Komorowského na úterý jednodenní smutek. K vyšetření příčin nehody byla dnes vytvořena společná německo-polská skupina odborníků. Autobus s polskými turisty se vracel ze Španělska.

Braniborské zemské orgány poskytují psychologickou a logistickou pomoc příbuzným, kteří přijíždějí z Polska. Někteří údajně nevědí, jestli jsou jejich blízcí mezi 13 mrtvými nebo těžce zraněnými. Na místo tragédie dorazil i polský premiér Donald Tusk, který také navštívil zraněné v nemocnici. Ocenil rychlou pomoc policistů a záchranářů.

„Pevně věřím, že žádná další oběť už nebude. A to přesto, že čtyři lidé jsou stále v kritickém stavu,“ prohlásil polský premiér, který se sešel se záchranáři i s kancléřkou Angelou Merkelovou. „Jsme tou nehodou šokováni. Uděláme vše pro to, abychom pomohli zraněným a co nejrychleji identifikovali oběti,“ řekla kancléřka.

Jde o letos největší havárii polského autobusu, který se podle policie snažil na dálničním okruhu vyhnout střetu s osobním autem. Jestli sedmatřicetiletá řidička osobního auta ztratila nad řízením kontrolu kvůli nepozornosti, únavě nebo dešti, zatím policie neví. Dvanáct pasažérů zemřelo na místě, třináctou obětí je muž, který podlehl těžkým zraněním v nemocnici. Několik dalších bojuje o život. Provoz na dálnici A10 byl opět obnoven teprve po osmé večer, deset hodin po nehodě.

Jak upřesnil varšavský zpravodaj ČT Miroslav Karas, zatím největší havárie polského autobusu se stala v roce 2007 v Grenoblu. Při pádu autobusu do rokle tehdy zahynulo 26 cestujících. Polské dálkové autobusy jsou přitom zpravidla na dobré úrovni, technické problémy mají spíš autobusy na místních linkách. Autobus, který havaroval u Berlína, byl zánovní a v dobrém technickém stavu, řidiči zkušení, zdůrazňuje majitel vozidla, firma Pol-Bus. Ani německá policie se nedomnívá, že by na příčině nehody mohl mít podíl polský autobus.

Do Braniborska přijíždějí příbuzní polských turistů

Braniborský zemský premiér Matthias Platzeck nařídil na všech veřejných budovách vyvěsit vlajky na půl žerdi. Zemské orgány také poskytují pomoc příbuzným, kteří dnes přijíždějí v autobusech z Polska navštívit své blízké v nemocnicích.

Již ráno dorazilo několik autobusů s příbuznými zraněných zaměstnanců lesních závodů z pomořanského Zlocieniece. Nejprve sami dostanou v Königs Wusterhausenu psychologické ošetření a teprve poté jsou rozváženi ke svým rodinným příslušníkům do různých nemocnic v Braniborsku. „Policie identifikuje těla a někteří příbuzní, kteří přijeli, ani nevědí, zda jejich blízcí jsou mrtví nebo živí,“ řekla mluvčí polského velvyslanectví v Berlíně Kinga Wustingerová.

Na pomoc rodinným příslušníkům obětí nehody vytvořila zemská vláda zvláštní pracovní skupinu, která zajišťuje vše potřebné. Kromě mrtvých bylo 18 lidí vážně zraněno. Stav čtyř z nich, kteří jsou v ohrožení života, zůstává velmi vážný, z toho tři jsou podle polské ministryně zdravotnictví Ewy Kopaczové udržováni v umělém spánku. Šest lehčeji zraněných se již vrátilo do Polska. Odpoledne bylo oznámeno, že tři vážně zranění byli operováni v berlínské úrazové nemocnici Marzahn a jsou mimo ohrožení života. Jednoho z nich čeká nejméně ještě jedna operace.

Polský tisk se dnes nehodě široce věnuje. Některá média zdůrazňují, že za volantem autobusu seděl v okamžiku nehody zkušený a osvědčený řidič. „Kdyby tam neseděl on, mohlo zahynout ještě víc lidí,“ cituje Gazeta Wyborcza jistého řidičova kolegu. Němečtí odborníci na autobusovou dopravu poukázali na to, že při tomto druhu nehody by životy mnohých mohlo zachránit jen to, kdyby měli na hlavách přilby a byli připoutáni. Nehoda vyvolala v Polsku debatu o používání popruhů na autobusových sedačkách. Jsou povinné u nových autobusů, starší mohou dojezdit bez nich. Není zřejmé, zda havarovaný autobus byl popruhy vybaven. Záběry z místa nehody ovšem naznačují, že zdaleka ne všichni cestující byli připoutáni.