Williamova svatba bude pro britskou ekonomiku velký kšeft

Londýn - Oznámená svatba britského prince Williama přinese tamní ekonomice až 620 milionů liber (18 miliard korun). Myslí si to tamní výzkumná společnost Verdict. Princ William a Kate Middletonová se vezmou až příští rok, už teď se ale najdou firmy, které na jejich svatbě chtějí vydělat. William je s Kate Middletonovou osm let, brát by se měli na jaře nebo v létě v Londýně.

Jedním z lidí, kteří chystanou svatbu vidí jako příležitost, je i Michael Arnstein, ředitel newyorské šperkařské společnosti Natural Sapphire Company. Krátce poté, co princ William v úterý daroval Kate safírový zásnubní prsten, Michael nestíhal zvedat telefony. „Jakmile se ta zpráva objevila, telefon zvonil pořád, nestíhal jsem mazat e-mailovou schránku. Všichni chtěli, abych jim udělal repliku toho prstenu. Musel jsem zavolat ženě a říct jí, že večer nepřijdu domů,“ říká Arnstein.

Firma, která vyrábí maximálně deset luxusních zásnubních prstenů denně, musela během okamžiku ztrojnásobit výrobu. Většina zákazníků si ale objednává jen levnější verzi prstenu. Podle Arnsteina by výroba přesné kopie originálu stála kolem půl milionu dolarů. Prsten láká zákazníky hlavně proto, že jde o tentýž, který dal kdysi Williamův otec Charles princezně Dianě. Královská rodina nepoužívá diamanty, protože safíry jsou mnohem vzácnější, vysvětluje Arnstein.

Video Telefonát Ivana Kytky
video

Telefonát Ivana Kytky

Oznámit zásnuby krátce před Vánocemi je pro obchodníky ideální. Do práce se dala i další firma: Aynsley China začala vyrábět hrníčky a talířky s podobiznami budoucího královského páru. Pro Brity je kupování upomínkových předmětů k podobným zvláštním příležitostem tradicí. „Že by nebyla poptávka, se nebojím. Už se nám ozvali z Číny, Japonska i Austrálie,“ říká John Wallis, ředitel prodeje Aynsley China.

Jenom útraty v den svatby, na něž by navíc mohlo být vyhlášeno pracovní volno, by měly podle organizace Verdict Research přinést zhruba polovinu z celkového odhadovaného zisku 18 miliard korun. Prodej šálků s vyobrazením páru a dalších suvenýrů by mohl představovat zhruba 740 milionů korun, dopravní společnosti a turistika by ze slávy mohly získat až sedm miliard korun. Velké zisky si slibují i hotely a restaurace.