Nejen turisté objevují rozšířenou realitu

Berlín - Rozšířená realita se stává novým fenoménem. Technologie, která doplňuje nasnímaný obraz o virtuální objekty a informace zatím našla využití hlavně v reklamě a marketingových akcích. Vývojáři se už však zaměřili na mobilní telefony. Popularita nové vymoženosti začala růst, což dokazují i čísla. Do roku 2014 má vydělat až 350 milionů dolarů.

Od pádu Berlínské zdi už uplynulo 20 let. Kdo chce, má možnost ji spatřit na obrazovkách chytrých telefonů. „Rozšířená realita sama o sobě je technologie, kdy všechny reality doslova vidíte kolem sebe. Můžete je rozšířit a doplnit o digitální informace,“ popisuje průkopník technologie Layar Maarten Lens-Fitzgerald.

Princip je jednoduchý. Kamera v mobilním telefonu snímá obrázek, který hned zobrazí a navíc ho doplní o informace. Například o tom, co na obrázku ve skutečnosti je. V New Yorku například ukáže World Trade Center a v Londýně místa spojená s kapelou Beatles. „Ten fenomén můžeme přirovnat třeba k internetu v roce 1994, kdy se na trhu objevily Windows a Internet Explorer. Totéž nyní děláme my - rozšířenou realitu instalujeme do mobilních telefonů. Poznatky se také snažíme aplikovat na Amazon nebo Ezay,“ uvádí Lens-Fitzgerald.

Jedním z prvních impulsů pro rozšířenou realitu byly armádní zakázky. Šlo o speciální brýle, které by kromě nočního vidění na displeji zobrazovaly i informace o pozorovaném objektu. Oblibu si teď ale získá i u turistů. Pomůže jim rychle se zorientovat a získat informace o tom, co vidí.