Vodík jako běžná alternativa k naftě? Možná už brzy

Londýn - Vodíku jako alternativě k benzinu a naftě zatím brání drahá a složitá výroba a také skladování. Britští vědci ale věří, že část problému vyřešili, a to s novým, bezpečným ukládáním vodíku. Za vše mohou nanovlákna, která jej nasají jako houba a uzavřou se v plastových kuličkách. Ty jsou tak malé, že se chovají jako tekutina. Vodík se pak může převážet, skladovat a tankovat do nádrží aut stejně jako běžná paliva.

„Protože je ten materiál tekutý, můžete využít stávající infrastrukturu – dovézt ho na pumpu cisternou a pak normálně natankovat, jako u běžného paliva. Pro zákazníky se nic nemění,“ ubezpečuje vědec Stephen Bennington.

Samotná vlákna jsou 30krát tenčí než lidský vlas. Celý proces dovoluje kontrolovat skladování a uvolňování vodíku při mnohem menších teplotách. Dosud se vodík zkapalňoval při minus 253 stupních Celsia. Zapouzdření pak umožňuje manipulovat jím bezpečně i na vzduchu. Aby mohlo auto zaměnit vodík za benzin, potřebuje jen malé úpravy, motor přitom zůstává.

„Lidé jsou zvyklí natankovat za 3 minuty a jet 600 kilometrů. To teď bude možné i s vodíkem a dává to tak velkou výhodu oproti elektromobilům,“ myslí si Stephen Voller ze společnosti Cella Energy. Zbývá ale dořešit problém samotné výroby vodíku. Stejně jako jeho skladování je totiž energeticky mimořádně náročná, a tedy neekologická. Většinou se vyrábí ze zemního plynu, další způsob - elektrolýza vody - je ještě složitější a dražší.

Nanovlákno
Nanovlákno