Turecko plánuje nový kanál mezi Černým a Marmarským mořem

Ankara - Turecký premiér Recep Tayyip Erdogan oznámil, že Ankara chystá výstavbu nového kanálu, který bude spojovat Černé a Marmarské moře. Má být 45 kilometrů dlouhý, až 150 metrů široký a 25 metrů hluboký. Měl by odbavit až 160 lodí za den a odlehčit provozu v Bosporské úžině. Plány na výstavbu budou trvat nejméně dva roky.

Nová vodní cesta by měla odvést dopravu z přetížené a úzké Bosporské úžiny. Kanál bude podle Erdogana vyhlouben na evropském břehu a budou jím moci proplouvat větší tankery a parníky. „Pouštíme se do největšího projektu století,“ řekl premiér a dodal, že to bude větší dílo než Suezský nebo Panamský průplav.

Úzkou Bosporskou úžinou propluje ročně několik desítek tisíc nákladních lodí, které často mají na palubě nebezpečný náklad. Ročně se tudy přepraví 139 milionů tun ropy, čtyři miliony tun zkapalněného plynu a tři miliony tun chemikálií, což ohrožuje 13 milionů obyvatel aglomerace největšího tureckého města a hrozí vážnou ekologickou katastrofou.

Projekt kanálu mezi Černým a Marmarským mořem (zdroj: ČT24)

Recep Tayyip Erdogan:

„Je to energetický projekt, projekt pro dopravu. Ale především jde o projekt pro životní prostředí, na ochranu přírody, moře, vodních zdrojů… Istanbulu a jeho okolí.“

Na předběžných studiích projektu se začne pracovat po parlamentních volbách v červnu, kanál by měl být dokončen do roku 2023, kdy Turecko oslaví sto let založení republiky na troskách otomanské říše. Projekt předpokládá také výstavbu letiště - třetího v Istanbulu a největšího v Turecku - a přístavu v blízkosti kanálu. Přesnější trasu kanálu a cenu celého projektu Erdogan nesdělil.

Bospor, kterým musejí proplouvat všechna plavidla mířící z Černého moře a do něj, je v nejužším místě široký jen asi 700 metrů a je považován za čtvrtý nejnebezpečnější průliv na světě po Pas de Calais, Singapuru a Malacce. Lodě plující křivolakou a třicet kilometrů dlouhou úžinou jsou v neustálém ohrožení a jsou nuceny provádět opatrné manévry. Při dvou nehodách ropných tankerů v letech 1979 a 1994 zahynulo 41 a 28 lidí.

Výstavbu nového kanálu oznámil Erdogan v době, kdy jeho Strana spravedlnosti a rozvoje (AKP), která vzešla z islámu a je u moci od roku 2002, zahájila předvolební kampaň, a doufá ve vítězství v červnových volbách.