Facebook s Twitterem nesmí do francouzské televize a rozhlasu

Paříž - Francouzští rozhlasoví a televizní moderátoři už Facebook ani Twitter ve vysílání nezmíní. Francouzská rada pro audiovizuální vysílání CSA (Conseil Superieur de l'Audiovisuel) totiž pro příště zakazuje odkazování na konkrétní sociální sítě; jmenování Facebooku či Twitteru podle ní porušuje pravidla reklamy.

CSA v rozhodnutí zveřejněném v pondělí online uvádí: „Odkázat diváky či posluchače na stránky na sociální síti má charakter informace. Konkrétní jmenování serveru ale má charakter reklamy, což odporuje výnosu z roku 1992 zakazujícímu skrytou reklamu.“ Od svého rozhodnutí si mimo jiné slibují to, že by vůdčí aktéři trhu se sociálními sítěmi byli nadále zmiňováni a promováni právě jen kvůli svému rozsahu.

Televizní i rozhlasové stanice ovšem mohou i po zákazu o sociálních sítích mluvit, a používat je tak i k interakci s diváky a posluchači. Není ovšem jasné, jak mají moderátoři odkázat diváky na sociální síť, aniž by ji jmenovali.

Brání Francie francouzštinu před anglicismy?

Mnozí uživatelé internetu pokládají francouzskou vládu za příliš regulující ve vztahu k novým médiím a internetu. Kabinet byl i ze strany bruselských úřadů v minulosti opakovaně kritizován za to, že zjevně porušuje evropská pravidla o volném přístupu k internetu.

Prezident Sarkozy dlouho zastává názor, že je potřeba chránit tradiční kreativní průmysl před hektickými a proměnlivými inovacemi, jež přinášejí nová média. To nahrává některým online komentátorům, kteří míní, že poslední rozhodnutí je jen další snahou Francie kontrolovat anglosaské kulturní vlivy, zvláště pak ty, které podporují používání angličtiny.