Mediální blamáž - ze syrské lesby se vyklubal americký blogger

Washington/Paříž - Z lesbické bloggerky, která si stěžovala na syrskou tajnou službu, se vyklubal americký doktorand. Čtyřicetiletý Tom McMaster se vydával za 35letou lesbičku z Damašku. Jenže jeho podvod se provalil. Blogger už se omluvil, že poškodil gay komunitu na Blízkém východě, kde homosexuálům za jejich orientaci hrozí i smrt, a že zklamal důvěru lidí. Tu přitom ztratila i francouzská televize France 24, když se objevily pochybnosti o identitě syrské vyslankyně v Paříži, která ve vysílání oznámila svou rezignaci. Nakonec se totiž ukázalo, že to vlastně ani nebyla ona.

Americký blogger Tom McMaster má teď máslo na hlavě. Na blogu se totiž vydával za 35letou syrskou lesbu Aminu Arrafovou, kterou zadržela tajná policie v Damašku. Jenže jeho podvod se provalil, protože na profil vymyšlené bloggerky na Facebooku vyvěsil fotky jedné ženy z Británie. Ta to ale zjistila a blamáž tak byla odhalena. 

Amina Arrafová přitom už žila „svým vlastním životem“, její údajné zatčení syrskou tajnou službou dokonce potvrdili syrští aktivisté v Damašku. Novinář agentury AP si přitom s domnělou ženou měsíc dopisoval. Údajně mu popisovala své přátelé v Damašku, informovala redaktora také o tom, jak syrské tajné službě utekla. Bála se poté kvůli tomu o osud svého otce. Jenže američtí novináři nenašli nikoho z jejích příbuzných a neměli o ní ani žádné jiné stopy.

Blogger už se za své chování omluvil a tvrdí, že nebylo jeho cílem někomu ublížit, chtěl jen prý upozornit na problém homosexuálů na Blízkém východě.

Byla to, nebo nebyla syrská vyslankyně?

A další mediální faux pas řeší pro změnu francouzská televize France 24. Ta totiž odvysílala minulý týden reportáž, ve které syrská vyslankyně v Paříži Lamía Šakúrová prohlásila, že nechce mít se syrským režimem, který násilně potlačuje protivládní nepokoje v zemi, nic společného a že ze své funkce odstupuje. Jenže nakonec se ukázalo, že to vlastně vůbec nebyla syrská vyslankyně, ale jen žena, která se za ní vydávala. 

„Stala se z toho kontroverzní záležitost. Když jsme sháněli syrskou velvyslankyni, volali jsme přímo na ambasádu v Paříži. Bylo to číslo přímo na syrské velvyslanectví. Mluvili jsme se zástupcem tamního tiskového oddělení. Ten nám sdělil, že velvyslankyně do vysílání naší stanice vstoupí. V něm vyhlásila svou rezignaci. Nejdřív v anglickém, pak i ve francouzském vysílání naší stanice. V tu chvíli jsme neměli sebemenší pochybnost o autenticitě jejího odstoupení,“ popisuje Renée Kaplanová, vedoucí redaktorka televize France 24. 

Rezignaci tiskové agentuře Reuters dokonce následně potvrdila i samotná syrská ambasáda e-mailem. Po pár hodinách ale přišla opačná reakce. Velvyslankyně, jejíž otec zastával vysokou funkci v syrské tajné policii, tvrdila, že někdo ukradl její identitu. Navíc pohrozila, že bude televizi France 24 žalovat. 

Jenže soudem teď naopak hrozí sama televize. „Byli jsme si stoprocentně jistí, že to byla ona. Ti lidé z ambasády nám dali její mobilní číslo. Zkoumáme teď různé scénáře, co se mohlo stát. Zda to nakonec opravdu nemohla být syrská velvyslankyně. Pokud šlo ale o manipulaci, chystáme provést právní kroky proti komukoliv, ať jednotlivcům, nebo úřadům, které by za tím mohly stát,“ uzavřela Kaplanová.

Údajná, nebo opravdová syrská vyslankyně v Paříži?
Údajná, nebo opravdová syrská vyslankyně v Paříži?