Při havárii letadla na severu Ruska zahynulo 44 lidí

Moskva – Čtyřicet čtyři mrtvých a osm těžce zraněných si v noci na dnešek vyžádala nehoda letadla na severu Ruska. Podle ruského vicepremiéra Sergeje Ivanova byla příčinou havárie chyba pilota a hustá mlha v místě přistání. Většina pasažérů pocházela z Ruska, mezi oběťmi jsou čtyři cizinci - Švéd, Nizozemec a dva Ukrajinci. Čtyři cestující měli dvojí občanství - ruské a německé, respektive ruské a americké.

První závěry z vyšetřování hovořily o tom, že letadlo v husté mlze při přistávacím manévru zpřetrhalo dálkové elektrické vedení a vyřadilo osvětlení přistávací dráhy. Než po několika vteřinách naskočil na letišti náhradní zdroj, letoun ztratil orientaci. Ivanov ale po příletu na místo novinářům řekl, že příčinou katastrofy byla chyba pilota v nepříznivých meteorologických podmínkách. Elektrické vedení bylo poškozeno až při samotné havárii.

Ruský vicepremiér Sergej Ivanov:

„Pilot v husté mlze do poslední chvíle vizuálně hledal přistávací plochu, ale nenašel ji. Tak se stalo, co se stalo. Neštěstí bohužel připomíná katastrofu polského letounu u Smolenska.“

Letadlo typu Tupolev Tu-134 se 43 cestujícími a pěti členy posádky havarovalo krátce před půlnocí místního času přibližně kilometr od přistávací dráhy letiště ve městě Petrozavodsk, které leží asi čtyři sta kilometrů severovýchodně od Petrohradu. Při přistání se stroj letící z Moskvy, jenž dopadl na silnici poblíž obytné čtvrti, rozlomil a vzplál. Podle nepotvrzených zpráv letoun na silnici rozdrtil projíždějící vozidlo. „Trosky leží všude. Jako zázrakem nebyl zraněn nikdo z okolních budov,“ uvedl jeden ze záchranářů.

Většina pasažérů pocházela z Ruska, mezi oběťmi jsou čtyři cizinci - Švéd, Nizozemec a dva Ukrajinci. O život přišlo rovněž prakticky celé vedení firmy Gidropress, ruského výrobce systémů pro jaderné reaktory, a několik dalších manažerů z oboru, kteří se v Petrozavodsku měli zúčastnit konference o jaderném strojírenství. Cesta letounem Tu-134 byla poslední i pro ruského fotbalového rozhodčího Vladimira Pettaje, který byl od loňského roku mezinárodním sudím FIFA.

Osm zraněných, mezi nimiž je matka se dvěma malými dětmi z východoruského Sachalinu, je ve velmi vážném až kritickém stavu. Pět z nich bylo letecky přepraveno do úrazové nemocnice v Moskvě.

/*json*/{"map":{"lat":61.684824408012,"lng":34.335279464722,"zoom":14,"mapTypeId":"hybrid"},"markers":[{"lat":61.7822,"lng":34.36208,"type":"4","description":""},{"lat":61.683334,"lng":34.333332,"type":"1","description":""}],"polylines":[],"circles":[],"polygons":[],"rectangles":[]}/*json*/

Stroje typu Tupolev Tu-134 se začaly vyrábět ještě za sovětských časů a poprvé vzlétly v roce 1967. Ruský prezident Dmitrij Medvěděv, který svůj Tupolev vyměnil za francouzské letadlo, v dubnu kritizoval v Rusku vyráběné stroje a také úroveň bezpečnosti letecké dopravy v zemi.

V Rusku panují podle Mezinárodní asociace leteckých dopravců jedny z nejhorších podmínek v letecké dopravě na světě. Odborníci kritizují nedostatečnou kontrolu vlády, výcvik pilotů a ekonomické škrty. Nouzová přistání tam jsou znepokojivě častá. Kvalitu ruských strojů a úroveň letecké dopravy v zemi kritizoval v dubnu i prezident Dmitrij Medvěděv.