Naposledy vyšel list News of the World

Londýn - Dneškem se uzavírá historie britského bulvárního nedělníku News of the World (NoW). Vycházel 168 let a o jeho konci rozhodl skandál s nelegálními odposlechy, který otřásá britskou mediální a politickou scénou a který zasáhl i premiéra Davida Camerona. Majitel listu a celé mediální společnosti News Corporation Rupert Murdoch už má ale zřejmě připraveného nástupce. Stane se jím pravděpodobně další bulvární list The Sun, který tak bude vycházet i v neděli.

Dnešní vydání britského bulvárního nedělníku News of the World má jasně znějící titulek – Děkujeme a nashledanou. Kvůli skandálu s odposlechy totiž končí jeho éra, která trvala 168 let. „Tady jsme nechtěli být, a ani si to nezasluhujeme,“ prohlásil během sobotního večerního projevu jeden z editorů Colin Myler ke přibližně dvěma stovkám zaměstnanců před jejich redakcí. „Jako projev úcty našim sedmi a půl milionům čtenářů – toto je pro Vás a pro redakci. Děkuju,“ loučil se hrdě Myler držící v ruce poslední, 8 674. vydání.

Poslední vydání NoW vyšlo ve dvojnásobném nákladu, tedy kolem pěti milionů výtisků. Výtěžek má jít na účet čtyř charit. Podle dosavadních ohlasů prodejců se zdá, že číslo, které se zřejmě stane „sběratelským“ předmětem, jde na dračku. „Bylo to hned pryč a měli jsme jich hromadu,“ řekla prodavačka v trafice v severním Londýně.

Kromě titulního rozloučení se v dnešním vydání na své třetí straně omluvili za odposlechy. „Ctili jsme vysoké standardy, požadovali je, ale po určitou dobu do roku 2006 některým, kteří pro nás pracovali nebo pracovali naším jménem, tyto standardy chyběly,“ zní část omluvy. Novinář Alan Edward, který teď tak ztratil práci pro BBC řekl, že to byly velmi emocionální chvíle pracovat poslední den na „historickém“ vydání.

Policie lituje liknavosti při vyšetřování skandálu

V době, kdy šly poslední NoW do rotaček, zástupce šéfa Scotland Yardu John Yates se omluvil za liknavost policie při vyšetřování skandálu, který se táhne už od roku 2005 a v roce 2009 propukl nanovo po odhaleních listu The Guardian. „Je jasné, že jsem mohl udělat víc,“ řekl Yates nedělníku The Sunday Telegraph. Dal najevo také „mimořádnou lítost“ nad tím, že právě před dvěma lety nenechal vyšetřování znovu otevřít.

Ilustrační foto
Zdroj: AP/ČTK
Autor: Ian Nicholson

Aféra představuje vážnou krizi také pro premiéra Davida Camerona. Jako hlavní mediální poradce pro něj donedávna pracoval Andy Coulson, který byl šéfredaktorem NoW v době odposlechů. Coulson, který popírá, že by o odposleších věděl, byl v pátek zatčen.

Bývalý šéf liberálních demokratů Paddy Ashdown nedělníku The Observer řekl, že několik dní po volbách loni v květnu premiérův úřad před Coulsonem varoval. „Varoval jsem je, že utrpí ohromné škody, pokud se nezbaví Coulsona, až tyto věci vyjdou najevo. Bylo nevyhnutelné, že se tak stane,“ řekl Ashdown. Liberální demokraté loni vytvořili vládní koalici s Cameronovými konzervativci.

Murdoch: Uzavření NoW bylo „kolektivním rozhodnutím“

Osmdesátiletý Murdoch, který se zatím k aféře příliš nevyjadřoval a nechával volnou ruku svému synu Jamesovi, by měl dorazit do Londýna. Podle původních zpráv měl přiletět z USA v sobotu, teď britská média tvrdí, že dorazí dnes. Murdoch v sobotu řekl, že uzavření NoW bylo „kolektivním rozhodnutím“. Prohlásil také, že šéfka New International Rebekah Brooksová má jeho „naprostou“ podporu.

News International spravuje všechny Murdochovy britské tituly. Brooksová byla šéfredaktorkou NoW v době, kdy soukromý detektiv najatý bulvárem odposlouchával v roce 2002 hlasovou schránku unesené a později zavražděné třináctileté dívky Milly Dowlerové. Odhalení o tomto odposlechu znamenalo obrat celé aféry, která se přestala týkat jen celebrit a politiků, ale také obyčejných lidí, často potenciálních čtenářů NoW.

Fakt, že Brooksová zůstává na dobře placeném místě, zatímco dvě stovky zaměstnanců NoW přijde o práci, vyvolalo vlnu pobouření. Brooksová v dopise zveřejněném v sobotu zdůrazňuje, že o odposlouchávání Milly Dowlerové „naprosto nic nevěděla“.

Murdochovo převzetí televize BSkyB se pravděpodobně zatím neuskuteční

David Cameron v pátek oznámil, že pověří soudce, aby celý skandál vyšetřil. Opoziční labouristé naléhají, aby šetření začalo ihned, aby News International nemohla zničit důkazy. Šéf labouristů Ed Miliband dnes potvrdil, že ve středu bude v parlamentu hlasování o Murdochově záměru převzít televizi BSkyB. I když hlasování není pro vládu závazné, bude pro Camerona jeho výsledek těžké ignorovat, obzvlášť pokud se k opozici přidají někteří konzervativní a liberálneděmokratičtí poslanci.

Kabinet již dal k lukrativnímu, ale také kontroverznímu projektu předběžný souhlas, Cameron však v pátek naznačil odklad schvalovacího procesu. Kritici se obávají, že Murdoch by ovládnutím této televize dál posílil již tak mimořádný vliv na britská média i politiku.