Piloti havarovaného airbusu fatálně chybovali

Paříž - Francouzští vyšetřovatelé vyzvali Air France k lepšímu výcviku pilotů. Reagovali tak na závěry zprávy popisující příčiny havárie airbusu před dvěma lety. Dokument uvádí, že posádka nesprávně reagovala na hlášení přístrojů o ztrátě rychlosti a neřídila se standardními postupy. Stroj se zřítil do moře při letu z Ria de Janeira do Paříže. Zahynulo všech 228 lidí na palubě.

Na řadu chyb pilotů upozorňuje dnes zveřejněná zpráva francouzských vyšetřovatelů o předloňském pádu francouzského airbusu do Atlantiku cestou z Ria de Janeiro do Paříže. 

Ve zprávě se uvádí, že piloti správně nezareagovali na ztrátu indikátorů rychlosti a na náhlé klesání stroje. Dokument proto doporučuje deset nových bezpečnostních opatření, včetně důkladnějšího tréninku manuálního řízení letadla ve velkých výškách.

Letadlo v kritické chvíli řídil druhý pilot. Stroj pilotoval ručně, neboť se po chybě senzorů rychlosti vypnul autopilot. Dokument podotýká, že přitom na takovou situaci, kdy zamrznou měřáky rychlosti, nebyli piloti trénovaní. 

Jako další selhání označili vyšetřovatelé fakt, že když kapitán opouštěl kabinu ke krátkému odpočinku, neinstruoval další dva piloty. O konkrétní odpovědnosti jednotlivých aktérů neštěstí musejí po zveřejnění konečné zprávy rozhodnout soudy. Na Air France a na výrobce stroje, společnost Airbus, už byly podány žaloby pro neúmyslné zabití. 

Havarovaný stroj Airbus A330 patřil společnosti Air France. Společnost na dnešní zprávu okamžitě reagovala zdůrazněním profesionálnosti pilotů a zpochybněním spolehlivosti varování před pádem. Tento indikátor se podle ní opakovaně aktivoval a vypínal, což prý silně přispělo k potížím, které měli piloti s analyzováním situace.