Bulvár prý odposlouchával i matku zavražděné holčičky

Londýn – Britský nedělník News of the World pravděpodobně odposlouchával i Saru Payneovou, matku osmileté holčičky zavražděné v roce 2000 pedofilem. Nadace, kterou Payneová spoluzakládala, uvedla, že její telefonní číslo a další údaje byly nalezeny v záznamech soukromého detektiva používaného novináři News of the World. Zatím není jasné, zda soukromý detektiv Glenn Mulcaire Saru Payneovou opravdu odposlouchával. V jeho záznamech je skoro 4 000 lidí, o něž se novináři nedělníku zajímali. Pokud by se to však prokázalo, byl by to mimořádný obrat v celé aféře.

Když v roce 2000 osmiletou dceru Sary Payneové Sarah zavraždil pedofil, stal se celý případ oblíbenou kauzou News of the World. Deník pod vedením Rebeky Brooksové vedl kampaň za přijetí zákona, který nyní umožňuje veřejnosti nahlédnout do registru pachatelů sexuálních trestných činů. Nedělník tehdy také zveřejňoval fotografie a adresy pedofilů, což vedlo k tomu, že se stávali terčem fyzických útoků.

Skandál kolem odposlechů se táhl několik let a s plnou silou propukl začátkem července, kdy se ukázalo, že nedělník nechal odposlouchávat hlasovou schránku mobilu unesené a později zavražděné dívky Milly Dowlerové. Odhalení vyvolalo pobouření, které vedlo k uzavření titulu, a majitel listu Rupert Murdoch se musel kvůli aféře vzdát převzetí televize BSkyB. Rebekah Brooksová, která byla šéfredaktorkou News of the World v letech 2000 až 2003, odstoupila z vedení společnosti News International řídící všechny Murdochovy britské listy.

Brooksová si vzala jako šéfredaktorka NoW případ zavražděné holčičky za svůj, spřátelila se s její matkou a pod jejím vedením byl nedělník v celé kauze mimořádně aktivní. Sara Payneová dokonce napsala 10. července příspěvek do posledního čísla NoW. „Sara je z toho absolutně zničená, jsme všichni hluboce zklamáni,“ uvedlo prohlášení nadace Phoenix, kterou Sara Payneová spoluzakládala. Brooksová ve čtvrtek popřela, že by o odposlouchávání cokoli věděla, a dala nad novými informacemi najevo zděšení. Podle ní poskytl nedělník už v roce 2000 Payneové mobil, který používá dosud.

Hvězda CNN popírá podíl na odposleších

Moderátor televizní stanice CNN Piers Morgan se brání nařčením, že se jej týká aféra s nelegálními odposlechy telefonů pro britská bulvární média. Brit dříve šéfoval listu Daily Mirror, jenž je z těchto praktik podezřelý. Morgan, který letos na CNN nahradil proslulého Larryho Kinga, to ale stejně jako deník popírá. Zvěsti o tom, že Daily Mirror se podobně jako News Of the World nabourával do telefonních schránek celebrit a dalších lidí, aby získal informace, již v tisku kolují delší dobu. Spekulace přiživila anglická verze internetového deníku Huffington Post.

Připomněla Morganův rozhovor pro stanici BBC z roku 2009, v němž moderátor říká, že o odposleších věděl. „Nebudu se kvůli věcem, které jsme dělali, nijak přetvařovat. Jednoduše řeknu, že síť lidí, která je dělala, byla velmi široká a zcela jistě zahrnovala jak seriózní, tak bulvární část novinového trhu,“ řekl.

Piers Morgan
Zdroj: Wikipedie
Autor: Pete Riches

Morgan, jenž dříve pracoval i v listu News of the World, poté vydal prohlášení, ve kterém zopakoval, že s odposlechy neměl nic společného. „Moje poznámky na jednom z nejdéle běžících pořadů BBC v roce 2009 slyšely miliony lidí a nikdo si z nich nevyvodil, že bych se přiznával k nelegálním novinářským aktivitám,“ uvedl.

Již dříve pak na svém účtu na sociální síti Twitter napsal, že se nikdy nikomu nenaboural do telefonu, nikomu neřekl, aby to udělal, ani nezveřejnil článek založený na informacích z nabouraného telefonu.

Věc se táhne od minulého týdne, kdy se o možném podílu moderátora na nelegálních praktikách zmínila britská poslankyně Louise Menschová při parlamentním slyšení s mediálním magnátem Rupertem Murdochem, do jehož impéria týdeník News of the World spadal. Následně vše přiživil britský blogger, který vystupuje pod pseudonymem Guido Fawkes. Uvedl, že disponuje nahrávkou, která dokazuje, že Morgan o odposleších věděl. Moderátor poté na Twitteru zpochybnil věrohodnost bloggera, jehož skutečné jméno je Paul Staines. Stainese označil za bývalého bankrotáře a podvodníka.