ANIMACE: Co se stalo při tragédii v Jaroslavli?

Moskva - Hokejový svět se vzpamatovává ze včerejší tragédie. Naplno přitom pokračuje vyšetřování pádu letadla Jak-42 u ruské Jaroslavle. Na otázku, co poslalo letadlo s hokejisty k zemi, ale zatím nemají Rusové odpověď. Spekuluje se tak o několika možných verzích. Nejčastěji se mluví o špatném palivu, selhání motoru nebo pilota. Při havárii zahynulo 43 lidí. Na místě nehody záchranáři během noci našli už těla všech mrtvých. Našly se také obě dvě černé skříňky, které by mohly napovědět, co bylo příčinou nehody. Na místo neštěstí dorazil i ruský prezident Dmitrij Medvěděv.

Na palubě bylo v době pádu 45 lidí, celý tým prestižní Kontinentální hokejové ligy Lokomotiv Jaroslavl, mezi nimi i tři čeští mistři světa Karel Rachůnek, Josef Vašíček, Jan Marek a Slovák Pavol Demitra. Ruský prezident slíbil pozůstalým veškerou možnou pomoc. České velvyslanectví v Moskvě už za pomoci ruských úřadů připravuje převoz těl tří českých hokejistů. Zpět do vlasti by měla být letecky dopravena do pěti dnů.

Těla českých hokejistů byla předběžně identifikována

Ruské úřady zatím se stoprocentní jistotou identifikovaly tělo hokejisty Rachůnka, pozůstatky Vašíčka a Marka byly rozpoznány na 90 procent. Z informací ruských úřadů není zřejmé, na základě čeho byla těla českých hokejistů rozpoznána. Podle ruských médií během dnešního dopoledne z místa havárie záchranáři vyprostili těla všech 43 obětí. Identifikováno jich bylo zatím 35, včetně nejméně osmi cizinců.

Galimov nabyl vědomí a už mluvil s otcem

O život stále bojují dva přeživší – hokejista Alexandr Galimov a palubní inženýr Alexandr Sizov. Byli převezeni na specializované zařízení do Moskvy. „Doufáme, to jediné nám zbývá. Je v kritickém stavu, popáleniny má na 90 procentech těla,“ říká Galimovova teta Elfija Smetaninovová. Lékař z jaroslavlské nemocnice Alexander Děgťjagjev dodává: „Galimovův stav je velmi vážný, ale stabilizovaný. Je pravda, že se trochu zhoršil, ale je stabilizovaný. Dostává tu nejlepší péči.“ Šestadvacetiletý útočník Galimov už nabyl vědomí, a dokonce mluvil s otcem.

Jan Marek, Josef Vašíček a Karel Rachůnek
Zdroj: ČTK
Autor: ČT24

Vyšetřovatelům se dnes podařilo objevit obě dvě černé skříňky. První se ukrývala v zadní části trupu. Jeho trosky dopadly do řeky Volhy. Druhou skříňku objevili na mělkém dně při břehu. Vyšetřovatelé zabavili také na jaroslavlském letišti veškerou dokumentaci potřebnou ke zjištění příčin katastrofy. Odebrali rovněž vzorky paliva, které Jak-42 před osudným startem tankoval.

Vyšetřovatelé nehody zatím příčinu havárie komentovat nechtějí. Svědci i experti se ale shodují, že bezprostředním důvodem pádu letadla byl nedostatečný tah motorů. Ten nedovolil pilotům včas zvednout letadlo. Stroj dokonce nestihli zvednou ani na ranveji, ale letadlo zajelo až za ní, pak se teprve zvedlo, jenže zavadilo o anténu. Následně spadlo, rozlomilo se a začalo hořet. 

Animaci tragické havárie sledujte níže ve videu nebo také ZDE.


Ruský vojenský letec Andrej Gusev dnes v ruském listu Izvestija tvrdí, že pilot se dopustil „typické chyby“, když se pokusil odstartovat v situaci, kdy motor neměl dostatečný tah. „Něco takového je sebevražda,“ uvedl Gusev.

I podle letového dispečera ale pilot letounu nezvládl startovací manévr a odpoutal se od země příliš pozdě. „Velitel požádal o povolení ke startu, které dostal, pilot měl pak navázat spojení s věží v okamžiku, kdy se dostane do letové výšky 200 metrů. K tomu už ale nedošlo,“ poznamenal Arij Novik.

Proč ale měly motory nízký výkon, není zatím jasné. Příčinou by mohlo být nekvalitní palivo, technická závada nebo chyba pilota. Podle serveru Lifenews.ru piloti před startem neprošli na jaroslavlském letišti zdravotní kontrolou. Let byl totiž označen jako tranzitní, ráno přiletěl stroj z Moskvy a zdravotní kontrola údajně proběhla tam. Proto piloty v Jaroslavli už nikdo neprověřil.

Hovořilo se i o možném teroristickém útoku. Někteří svědci ale popsali, že letadlo explodovalo už ve vzduchu. Jiní naopak tato svědectví vyvracejí. Verzi o útoku dnes vyloučili i sami vyšetřovatelé, kteří uvedli, že v letadle nenašli žádné stopy po výbušnině.

Video Animace pádu letadla Jak-42
video

Animace pádu letadla Jak-42

Nikdo zatím nedokáže ani říct, v jakém stavu letadlo bylo. Hokejový klub ho měl pronajaté. V provozu bylo už od roku 1993. Poslední pravidelnou technickou kontrolou letoun prošel 16. srpna, technici mu vyměnili jeden z motorů. Ruská civilní letecká agentura Rosaviacija oznámila, že prověří všechny letouny Jak-42.

Stroje Jak-42 jsou navíc kvůli bezpečnosti často pod palbou kritiky. „Problém je v tom, že je to letadlo smolné, u něhož se měnilo zadání. Měl to být letoun, který by nahradil ty s kapacitou do 100 cestujících,“ dodal Martin Velek, letecký publicista. 

V Jaroslavlské oblasti gubernátor Sergej Vachrukov vyhlásil po včerejší tragédii třídenní smutek. V pravoslavných chrámech se budou konat mše k uctění památky zemřelých. Hlavní mši bude v Uspenském chrámu v Jaroslavli sloužit místní arcibiskup Pantěleimon. Hráčské odbory KHL zahájily finanční sbírku ve prospěch rodin mrtvých hokejistů. Těm finančně přispěje i stát.

Dmitrij Medvěděv: „Chci vyjádřit upřímnou soustrast všem příbuzným a přátelům. Je to šok pro celou zemi. Lokomotiv byl jedním z nejlepších týmů.“



Do Jaroslavle dnes dorazil i prezident Dmitrij Medvěděv, který položil květiny v místě neštěstí. Zúčastnil se také zasedání štábu záchranářů. Slíbil, že vláda prověří bezpečnost v letadlech a dohlédne na odbornou přípravu pilotů. „Na výcvik posádek se musíme podívat, dějí se tam příšerné věci,“ řekl Medvěděv. „Těch, kteří nejsou na úrovni, je třeba se zbavit,“ dodal.

Dmitrij Medvěděv na místě nehody v Jaroslavli
Zdroj: AP Photo
Autor: RIA Novosti, Dmitry Astakhov

Ministr dopravy Igor Levitin už slíbil, že od příštího roku budou v Rusku platit zpřísněné normy pro letecké společnosti přepravující cestující. Kdo nové podmínky nesplní, skončí.

Ve středu byl kurz na spadnutí letadla 1,85:1

A letecké katastrofy jsou proto teď v Rusku žhavým tématem. „Padají letouny i vrtulníky, potápějí se parníky, mizejí rakety. Nestačí jen vytvářet nové a nové komise, je třeba vážit si profesionální práce a postavit se břídilům,“ okomentoval to poslanec Nikolaj Levičev.

Ruská letecká doprava se nemůže chlubit zrovna reprezentativními statistikami. Jen za poslední měsíc se stalo pět havárií, při kterých zemřelo skoro 60 lidí. Situace dospěla dokonce tak daleko, že na jednom z ruských bookmakerských serverů se objevila nabídka sázet na pravděpodobnost letecké havárie. Na včerejšek byl vypsán kurz 1,85:1, že dojde k letecké nehodě.