Těla českých hokejistů přiletí do Prahy dvě hodiny po půlnoci

Moskva - Z Moskvy večer odstartoval český vládní speciál s ostatky tří českých hokejistů, kteří před dvěma dny zahynuli při letecké havárii v Jaroslavli. Podle generálního štábu české armády by měl letoun dorazit do Prahy kolem druhé hodiny po půlnoci. V Rusku mezitím pokračuje vyšetřování středeční tragédie. První záznamy získané z černých skříněk havarovaného letadla Jak-42 mezitím ukazují, že motory až do okamžiku pádu fungovaly, byť měly nedostatečný tah. Ruská média spekulují, že skutečnou příčinou pádu stroje mohl být nekvalitní letecký benzin. Ze 45 lidí na palubě přežili dva, hokejista Galimov a palubní technik. Ruské úřady zakázaly provoz osmi letounů Jak-42 a pozastavily činnost společnosti Jak-Servis, jejíž letoun ve středu v Jaroslavli havaroval.

Ostatky Jana Marka, Karla Rachůnka a Josefa Vašíčka přivezl z Jaroslavli do Moskvy ruský speciál. Těla hokejistů byla přepravena do jedné z moskevských nemocnic, odkud je český vládní speciál odveze do Prahy.

Vyšetřovatelé rozplétají příčiny havárie

Černé skřínky promluvily a ukazují, že motory těsně před pádem stroje fungovaly – alespoň takové jsou první informace, které z promočených skříněk experti získali. Zatím ale vysušili jen první úseky letových záznamů. „Předběžná analýza zaznamenaných parametrických informací dovoluje učinit závěr, že stabilizátor letounu se před startem nacházel ve stavu 8,7 stupně na 'vzlet' a vztlakové klapky byly ve startovací poloze 20 stupňů. Motory až do okamžiku srážky pracovaly,“ citovala vyšetřovatele agentura Interfax.

Ruský hokejista Alexander Galimov a palubní technik Alexander Sizov, kteří jako jediní havárii přežili, jsou ve stabilizovaném, ale nadále velmi vážném stavu. Oba leží v nemocnicích v Moskvě. Galimov, který má popáleniny na 90 procentech těla, podle některých svědků havárie z trosek vyšel sám bez cizí pomoci.

Ruský bulvár Lifenews.ru dnes s odvoláním na moskevské patology napsal, že nejméně dvě oběti katastrofy utonuly. Kvůli zlomeninám končetin a páteře nebyly schopné se z vody bez pomoci dostat. Jediný, komu se to podařilo, byl právě Galimov. Pitevní zprávy ukazují, že někteří hokejisté mohli katastrofu přežít, kdyby se stroj nezřítil do řeky Volhy. V ruské Jaroslavli úřady a příbuzní identifikovali téměř všechny oběti letecké katastrofy - u tří těl je nutná analýza DNA.

Dosavadní poznatky svědčí o nedostatečném tahu motorů

Dosavadní poznatky, které podle expertů ukazují na nedostatečný tah motorů letadla při startu, dnes v Moskvě potvrdil náměstek ministra dopravy Valerij Okulov. „Letoun nabíral tempo, ale nedosáhl potřebné rychlosti a dynamiky,“ řekl Okulov. Podle ruských úřadů zatím stále zůstávají v platnosti obě základní verze vyšetřování - porucha motoru a chyba pilota.

Každou nalezenou část letadla odborníci analyzují. Jako poslední vyzdvihli záchranáři z Volhy speciálním jeřábem zavazadlový prostor zničeného Jaku. Peníze, dokumenty a jiné cennosti a osobní věci cestujících jsou evidovány a budou předány pozůstalým. Předávání podle ruských novinářů začne příští týden.

Černé skříňky jsou podle ruských médií ve výborném stavu. Zvukový záznam ale podle odborníků cennější údaje obsahovat nebude, protože piloti měli po startu zahájit komunikaci s věží až po dosažení výšky 200 metrů. Takové letové hladiny ale Jak-42 už nedosáhl.

Tisk: Příčinou nehody by mohlo být palivo

Podle ruských médií by mohlo být pravým důvodem neštěstí nekvalitní palivo. Stav trosek havarovaného letadla, dosavadní průběh vyšetřování i dřívější problémy s kerosinem na ruských letištích podle mnohých médií ukazují, že právě letecké palivo by mohlo být hlavním viníkem. Analýza vzorků paliva odebraných z letiště Tunošna má podle expertů trvat dva dny.

Několik ruských novinářů po havárii na letišti Tunošna proniklo skrz policejní kordony a vidělo trosky letadla vytažené z řeky Volhy. List Komsomolskaja pravda napsal, že motory letadla byly sice ohořelé, ale pevně usazené na svých místech. To by podle odborníků mohlo svědčit o tom, že exploze hnací jednotky příčinou havárie nebyla. Podle expertů, které ruský list oslovil, za těchto okolností padá podezření na palivo.

Svědkové hovoří o tom, že před pádem slyšeli dva výbuchy. Pokud jsou motory na svých místech, pak k výbuchům muselo dojít jinde, mohly například explodovat palivové nádrže. „Je to zatím jen předpoklad, příčiny se budou postupně vyjasňovat. Ale lidský faktor jako důvod katastrofy je prakticky vyloučen,“ napsal ruský list.

Podezření na vadné palivo mají nepochybně i vyšetřovatelé, kteří na letišti spolu s dokumentací odebrali i vzorky kerosinu. Ruský tisk si dnes zvlášť povšiml faktu, že letecký provoz na letišti Tunošna byl sice už v plné míře obnoven, letadla ale mají v Jaroslavli zákaz tankovat.

Video Pokračuje vyšetřování havárie
video

Pokračuje vyšetřování havárie

Osm ruských letadel Jak-42 nesmí do vzduchu

Ruská federální agentura civilního letectví Rosaviacija dnes zakázala lety osmi letadlům Jak-42 a pozastavila činnost letecké společnosti Jak-Servis, jejíž letoun stejného typu ve středu krátce po startu havaroval. Rosaviacija zakázala start pěti strojům společnosti Jak-Servis, další tři stroje tohoto typu až do odstranění zjištěných závad nesmějí provozovat letecké společnosti Groznyj Avia, Gazprom Avia a KrasAvia.

Společnost Jak-Servis, která pro jaroslavlský hokejový klub dlouhodobě zajišťovala přepravu k zápasům Kontinentální hokejové ligy, je v Rusku považována za méně bezpečnou. Evropská agentura pro leteckou bezpečnost (EASA) v letech 2008-2009 vyhodnotila Jak-Servis jako nejméně bezpečnou ruskou společnost provozující charterové lety do Evropy.


Ruské ministerstvo dopravy dnes oznámilo, že během týdne by se měly podrobit kontrole všechny letouny Jak-42, které jsou v provozu na území Ruska. „Na prověrku všech letadel Jak-42 bude zapotřebí zhruba týden,“ řekl dnes náměstek ruského ministra dopravy Valerij Okulov. „Rozhodnutí o zákazu provozu strojů Jak-42 se budou přijímat individuálně pro každé letadlo a až po provedení celkové prověrky,“ dodal.

Podle zpravodajského serveru RBK používá v současné době stroje Jak-42 16 ruských leteckých společností, dohromady jde o 57 letadel tohoto typu. Zmíněné letouny tvoří základ leteckého parku kupříkladu pro aerolinie Kuban, Gazpromavia, Saravia či Tulpar.

Prezident Dmitrij Medvěděv ve čtvrtek sdělil, že pověří vládu, aby radikálně snížila počet leteckých společností, které operují na ruském území, a přistoupila k zásadní obnově ruského leteckého parku.

O budoucnosti hokejové Jaroslavli se bude mluvit až po pohřbu

O budoucnosti hokejového týmu Lokomotiv Jaroslavl nechtějí představitelé klubu mluvit dřív, než se důstojně rozloučí se všemi hráči, trenéry a členy realizačního týmu, kteří zahynuli při nehodě. Tryzna za účasti veřejnosti se bude konat v sobotu dopoledne v aréně, kde tým hrál všechny své domácí zápasy.

S českými hráči se veřejnost bude mít možnost rozloučit v neděli od 15:00 na Staroměstském náměstí v Praze. Těla tu však nebudou vystavena, po dohodě s pozůstalými budou dopravena do místa bydliště.