Za pádem ruského letounu mohla stát zatažená brzda

Moskva – Příčinou havárie letounu Jak-42, který se minulý týden zřítil s hráči hokejového klubu Lokomotiv Jaroslavl, bylo podle tvrzení ruských médií pochybení pilota. Bulvární server mk.ru uvádí, že zapomněl uvolnit ruční brzdu, a rozjezd letounu při startu tak výrazně zpomalil. Ruské úřady tuto informaci dosud nepotvrdily.

Podle dosavadních zjištění letadlo fungovalo bez obtíží, navíc ho měla pilotovat zkušená posádka. Zřítilo se tak kvůli elementární chybě, jakou je vypnutí parkovací brzdy. „Měl ji vypnout kapitán. Ale je možné, že když předával řízení druhému pilotovi, prostě na to zapomněli a nevšimli si ani signálu na přístrojové desce,“ uvádí se na serveru Moskevského komsomolce (mk.ru).

Další možností je selhání brzdového systému, který při rozjezdu kola dostatečně neuvolnil. Objevily se i úvahy o zatížení letadla rozloženém neúměrně na předek, piloti proto nemohli odlepit od země přední kolo a včas dostat stroj do vzduchu. Možné je i náhlé oslabení tahu motorů například kvůli tomu, že se do nich dostalo hejno malých ptáků, to způsobilo pumpáž a jejich tah náhle poklesl.

Palubní inženýr Alexandr Sizov, který jako jediný havárii přežil, se v moskevské nemocnici probral z bezvědomí, kvůli zdravotnímu stavu ho ale zatím není možné vyslechnout. K šetření přizvala ruská strana i českého odborníka, ten by měl odcestovat v nejbližší době. První oficiální výsledky by pak vyšetřovatelé měli oznámit 19. září.

Podle expertů je možné všechno

Informace listu Moskovskij komsomolec vyvolala zděšení a údiv ruských expertů, kteří fatální omyl s „ruční brzdou“ nevylučují. „V ruském letectví je dnes už všechno možné,“ tvrdí zkušební letec Sergej Knyšov. Ze zvukových záznamů černé skříňky se podle zdroje Moskevského komsomolce dá usuzovat, že nevolností postižený hlavní pilot Andrej Solomencev předal řízení druhému pilotovi Igoru Ževelovovi, aniž by omezovač obrátek odblokoval. Zdroj nevylučuje, že piloti si během startu chyby všimli a brzdu uvolnili, pro dosažení potřebné rychlosti ale už bylo pozdě.

„Zajištěného omezovače prostě není možné si nevšimnout,“ tvrdí Knyšov. „Při dnešní úrovni výcviku pilotů a hrůzném stavu ruského letectva je ale všechno možné. Druhý pilot je dnes v letadlech prakticky nulová veličina.“ Naopak Knyšovův kolega Alexandr Akimenkov na serveru Gazeta.ru verzi s ruční brzdou přímo vylučuje. Se „zataženou ruční brzdou“ podle něj Jak-42 prakticky nemohl vzletět, protože sílící tah motorů směřující proti omezovači by prý kola od podvozku odtrhl.

Oficiální tečku za vyšetřováním udělá až úřední výnos ruského Mezistátního leteckého výboru, který je zkoumáním případu pověřen.

Všechny oběti neštěstí byly identifikovány

Ruským vyšetřovatelům se podařilo identifikovat poslední dvě oběti leteckého neštěstí. Proces identifikace a předání těl příbuzným tak byl dokončen. Nyní pokračuje proces odevzdávání osobních věcí zemřelých pozůstalým a také výslech množství svědků: ať už těch, kteří havárii letounu viděli na vlastní oči, či těch, kteří se jako první dostali na místo katastrofy. Do dneška bylo vyslechnuto přes 50 osob.