Vědci objevili planetu, na které zapadají dvě slunce

Washington – Astronomové objevili unikátní planetu, která obíhá kolem dvou hvězd. Z jejího povrchu je tak možné sledovat dvojitý západ sluncí. Vědci objevili planetu pomocí teleskopu Kepler, nachází se 200 světelných let od Země.

„Je to skutečně úžasný objev. Je to skutečně úchvatná věc, že je ve vesmíru planeta, která obíhá takovéto dvě hvězdy,“ komentuje to Alan Boss z washingtonského vědeckého institutu Carnegie (CIW), který objev publikoval v odborném žurnálu Science.

Planeta dostala jméno Kepler-16b. Podle odborníků je na ní možné sledovat scény jako ze sci-fi filmů. Obíhá totiž kolem dvou hvězd. Dvojhvězdy, které obíhají kolem společného těžiště, již vědci objevili dříve. Domnívali se, že kolem nich obíhají i planety, teď se teprve tato domněnka potvrdila.

Protože obě slunce jsou menší a chladnější než naše, bude na Kepleru-16b zima. Teploty na povrchu se zřejmě pohybují kolem minus 70 až minus 100 stupňů Celsia. Planeta je podobná velikostí i hmotností Jupiteru, své dvě slunce oběhne ve vzdálenosti 104,6 milionu kilometrů za 229 dní. To je zhruba stejná vzdálenost jako oběžná dráha Venuše. Pro srovnání, Země je od Slunce vzdálena 149,6 milionu kilometrů.