The New York Times - „šedá dáma“ amerického tisku

New York – Poprvé vyšel jen jako čtyřstránkový deník pod názvem New-York Daily Times. Brzy se ale přejmenoval a rozšířil svůj repertoár o oblíbené nedělní vydání. Dnes se právě toto vydání spolu se všemi magazíny a přílohami podobá knize. Kromě politiky se deník věnuje umění, módě, vědě, sportu či obchodu. Od konce devadesátých let vychází jako jeden z posledních i v barvě. Řeč je o jednom z nejvlivnějších amerických deníků The New York Times, který je třetím nejprodávanějším v USA.

Mezi muži, kteří se podíleli na založení deníku, vystupují jména Henry Jarvis Raymond a George Jones. The New York Times se pro svůj střízlivý styl a konzervativní design přezdívalo „šedá dáma“. Od počátku se orientuje i na investigativní žurnalistiku. Deník disponuje sítí poboček po celém světě a zaměstnává na 350 novinářů. Jeho náklad se pohybuje kolem 880 tisíců výtisků ve všední den ročně. Od roku 1996 dokonce vychází na internetu, kde je i nejpopulárnějším americkým deníkem. Od letošního roku je jeho digitální verze zpoplatněna.

Deník získal přes stovku Pulitzerových cen

Deník vydává The New York Times Copany, která produkuje ke dvacítce různých titulů, mimo jiné i The Boston Globe nebo International Herald Tribune. Firma sídlí na Manhattanu v New Yorku. Deník je je rekordmanem v počtu získaných Pulitzerových cen, získal jich 106. Již od počátku vychází deník pod heslem: „Všechny zprávy způsobilé k otištění“. The New York Times jako první zprostředkovaly bezdrátové zpravodajství z námořní bitvy, staly se průkopníky leteckého doručování novin do vzdálených destinací jako Philadelphie a o pár let i transatlantických transportů novin do Londýna. Úspěchy se projevily i v expanzi, nyní vydavatelství vlastní dva velké deníky, šestnáct dalších listů, rozhlasovou stanici a přes padesát webových stránek.

Newsroom The New York Times
Newsroom The New York Times

The New York Times například jako jediný na titulní straně informoval o tom, že se Titanic skutečně potopil. Ostatní periodika otiskla totiž jen spekulace. Kritiku si naopak vysloužil za nepřesné zpravodajství z občanských válek a násilí ve střední Africe během osmdesátých let nebo nedostatečně investigativní zpravodajství o iráckých zbraních hromadného ničení.