Hollywoodské hvězdy vychvalují Polsko - honoráře ale nikde

Varšava – Známé osobnosti, herci i hudebníci Morgan Freeman, Tom Hanks, Robert Redford, Natalie Portmanová či Val Kilmer vystupují ve snímku představujícím polské předsednictví Evropské unie. Vychvalují Polsko jako krásnou a zajímavou zemi. Nikdo z nich přitom netušil, že bude jeho výpověď použita za podobným účelem. Polákům tak hrozí hned několik soudních procesů.

Zatímco Česko muselo za svého předsednictví v unii vysvětlovat Černého Entropu, Poláci teď mají máslo na hlavě kvůli propagačnímu spotu. Polsko jako předsednická země Evropské unie láká turisty i investory reklamním šotem, ve kterém vystupují známí hollywoodští herci. Jenže ti vůbec netušili, že se ve dvanáctiminutovém klipu objeví. Autoři totiž ve snímku využili rozhovory s celebritami natočené v minulosti, a když pak útržky použili, nikdo se nikoho na nic neptal.

Jerzy Skamruk, režisér a producent snímku, využil archivu publicisty Romana Rogowieckého, jenž v minulých deseti letech natočil s mnoha hvězdami rozhovory. Rogowiecki tvrdí, že získal jejich souhlas používat části interview k nekomerčním účelům.

V klipu tak vychvaluje Polsko Morgan Freeman, Tom Hanks, Robert Redford, Natalie Portmanová nebo třeba představitel Harryho Pottera Daniel Radcliff. Herci chválí Chopina, dobré polské jídlo nebo boty.

List Gazeta Prawna:

„Sedmadvacet hvězd nejvyššího kalibru vychvaluje ve filmu Polsko jako nádhernou a zajímavou zemi, aniž by věděly, že jejich výpovědi budou takto použity.“


Herci by měli za vyjádření dostat tučný honorář 

List Gazeta Prawna upozorňuje, že cílem filmu je přilákat do Polska turisty a hlavně investory. „Snímek je tedy komerční,“ napsal polský list. Slavní herci podle něj berou vysoké honoráře právě v tomto případě, kdy jsou jejich vyjádření či tváře využívány pro komerční účely. „Tyto zásady jsou přesně stanoveny,“ uvedla Gazeta Prawna.

První varování přišlo z USA. „Vysílání bez souhlasu vystupujících je nelegální a obvykle končí před soudem,“ pohrozil právník Motion Picture Association of America Ted Shapiro. 

Polské ministerstvo zahraničí zaplatilo za výrobu filmu 600 tisíc korun. Ministr zahraničí Radoslaw Sikorski ho chválí: „Je to dobrá, solidní práce. Určitě vědí, co řekli.“ Jenže expert politického marketingu Piotr Tymochowicz to vidí jinak: „Využití fragmentu rozhovoru pro reklamu je skandální, jsou zásady, které se nesmějí zneužívat. Dostali herci zaplaceno? Asi ne.“