Na dráze v Jaroslavli zvláštní stopy po brzdění

Moskva - V Jaroslavli pokračuje vyšetřování pádu letadla s tamním hokejovým týmem. Na vzletové dráze našli experti dosud nevysvětlené černé stopy po brzdění. V médiích se také objevil přepis záznamů rozhovorů z pilotní kabiny. Vyšetřovatelé už také vyloučili, že by piloti měli v krvi alkohol. Letoun Jak-42 havaroval krátce po startu. Zahynulo 44 lidí, jeden člověk neštěstí přežil. Šetření zatím ukazuje spíš na lidskou chybu, přístroje pracovaly podle záznamů z černých skříněk normálně.  

Experti Mezistátního leteckého výboru (MAK) stále zkoumají příčiny tragické nehody letounu s hokejovým týmem Lokomotiv Jaroslavl. Teď objevili na startovací dráze podezřelé stopy po brzdění. Vzlétající letoun na posledních sto metrech dráhy najednou začal brzdit. 

Odborníci se nicméně shodují, že stopy nemohli způsobit sami piloti, kdyby prudce šlápli na brzdu. Spíš ale nasvědčují tomu, že letoun postihla neznámá závada brzdného systému. 

„Příčina, proč letadlo začalo nečekaně snižovat rychlost, se ještě zjišťuje. Zatím se základní verzí jeví nekoordinovaná činnost posádky v kritické situaci. Zkoumá se i pravděpodobnost selhání brzdového systému,“ informoval mluvčí MAK. 

V médiích se navíc objevil i přepis rozhovorů z pilotní kabiny. Ten nasvědčuje tomu, že se skutečně při startu vyskytl problém, piloti už na něj ale nestačili zareagovat. MAK nicméně pravost přepisu zatím nepotvrdil. 

Letoun Jak-42 se 45 lidmi na palubě havaroval 7. září. Nehodu přežil jeden jediný člověk – letový inženýr Alexandr Sizov. Na palubě zemřeli tři čeští hokejisté Josef Vašíček, Jan Marek a Karel Rachůnek.

Přepis záznamu z pilotní kabiny:

Kapitán: 74,76.
Mechanik: 74, 76.
Kapitán: Čas, světla. Startujeme, hranice 190.
Kapitán: Tři, čtyři, pět, nominální hodnota.
Mechanik: V nominální hodnotě.
Mechanik: Rychlost roste. Hodnoty jsou v pořádku. 130, 150, 170, 190, 210. (rychlost – pozn. red. )
Kapitán: Vzlétáme.
Palubní inženýr: 220, 230. (rychlost – pozn. red. )
Druhý pilot: Jistě, stabilizátor.
Kapitán: Vzletový, vzletový, stabilizátor.
Druhý pilot: Co děláš?
Kapitán: Vzletový.
Palubní inženýr: Vzletový.
Kapitán: (nadávka)
Druhý pilot: Andreji!



Zkušený ruský pilot Anatolij Knyšov analyzoval záznamy pro ruský list Komsomolská pravda. Podle něj je divné, že letadlo startovalo v takzvaném nominálním režimu. Letouny s posádkou a nákladem startují ve vzletovém režimu, kdy je výkon motorů na maximu. Rychlost, kdy se má stroj odlepit od země, je 210 km/h, v tu chvíli se nominální režim změní na vzletový. Podle expertů ze záznamů vyplývá, že se zřejmě nedalo hnout se řízením. Mohlo tak být zablokované řízení výšky a stabilizátor. Bez něj se podle odborníka letadlo nedá nasměrovat do správného úhlu.