Londýnské Heathrow nabízí ultrarychlou přepravu mezi terminály

Londýn - Londýnské letiště Heathrow spustilo nový systém přepravy mezi terminály. Používá autobusové minijednotky řízené laserem, které jezdí na baterie, bez jízdního řádu a bez řidiče. Přesto jsou autobusy přesné. Pasažéři si jejich zavedení pochvalují.

Když cestující vystupují na letišti Heathrow z terminálu, na venkovní zastávce si zavolají takzvanou kapsli. Ta je v rámci letiště odveze přesně tam, kam potřebují, a to bez jediné zastávky. Počet vozů pak roste tam, kde si je přivolá nejvíc lidí. „Je to podobné jako lyžařské lanovky, ale mnohem modernější. A podle mě jsou naprosto skvělé,“ myslí si pasažér londýnského leteckého uzlu Stefan Ponton.

Systém urychlí přemístění cestujících až o šedesát procent. Do jednoho vozidla se vejde maximálně pět lidí i se zavazadly, průměrná doba jejich čekání se pak pohybuje kolem 34 vteřin. „Žádné čekání na autobus, jak jsem na Heathrow normálně zvyklý. A je to taky velice efektivní a čisté,“ pochvaluje si turista Clive Burnet.

Přepravní kapsle
Přepravní kapsle

Příměstská spojení s letištěm zůstávají beze změn, ale v okolí zón příletů a odletů se díky takzvaným „podům“ bude moci zrušit až padesát tisíc jízd kyvadlové dopravy ročně. Vozítka a síť, která stála třicet milionů liber, obsluhuje centrální počítač.

Fraser Brown, generální ředitel společnosti ULTra PRT

„Na rozdíl od dalších druhů přepravy je tahle síť dimenzovaná akorát pro malou skupinu lidí, kteří míří ke stejnému terminálu nebo parkovišti, ne tam, kam jede autobus nebo vlak s přesně danou trasou.“ 


Technologie s názvem ULTra (Urban Light Transit) je maximálně využitelná hlavně ve vytížených městských sítích, kde se hustota pasažérů každou chvíli mění. Test proveditelnosti už probíhá také ve Spojených státech a v Indii.