Piloti Jaku se asi nedomluvili: jeden přidával, druhý brzdil

Moskva – Komunikační zařízení v kabině letounu Jak-42, který se 7. září zřítil u Jaroslavle s hokejisty místního klubu Lokomotiv při pokusu o vzlet, nefungovalo, a tak se piloti ani nemohli domluvit. Zatímco jeden přidával na tahu motorů, druhý dupl na brzdy. S tímto „předběžným závěrem“ z vyšetřování nehody dnes přišel ruský list Komsomolskaja pravda. Deník se odvolal na nejmenovaný zdroj z Vyšetřovacího výboru Ruské federace, který vede kvůli nehodě trestní stíhání, nicméně své vysvětlení nehody opatřil otazníkem.

Dříve se v médiích objevil údajný přepis rozhovoru v pilotní kabině těsně před havárií. Někteří experti však upozorňovali, že kabina Jaku je výjimečně tichá, takže prý piloti spolu často hovoří i bez mikrofonů a sluchátek a pak „černé skříňky“ nemohou tuto komunikaci zaznamenat.

„Po internetu koluje úryvek údajného přepisu rozhovorů kapitána a pilota, ale je nepochopitelné, odkud se mohl vzít. Máme oficiální údaje, že se rozhovory v kabině prostě nenahrávaly, protože zařízení bylo kvůli něčemu během startu vypnuté. Proto nelze zjistit, o čem piloti těsně před havárií hovořili,“ dozvěděli se reportéři listu ve Vyšetřovacím výboru.

„Kapitán a (druhý) pilot hovořili mezi sebou bez komunikačního zařízení. Možná proto mezi nimi vzniklo nedorozumění. Poté, co letoun minul stanovenou hranici na vzletové dráze, pilot navzdory zdravému rozumu spustil motory na maximální vzletový režim, ale kapitán ve stejné chvíli dupnul na brzdy, protože viděl, že letoun nevzlétá. Zjevně se kapitán rozhodl, že po tak nepovedeném dlouhém startu je lepší zabrzdit. V důsledku toho kapitán a pilot dali letounu dva protichůdné pokyny – nasadili na vzlet a současně brzdili. Při takovém 'startu během brzdění' se letoun mohl jen odlepit od země, ale narazil na anténu majáku, vzplál a zřítil se. Stopy po brzdné dráze byly nalezeny…,“ uvedl nejmenovaný vyšetřovatel.

Pro verzi, že katastrofu zavinilo nekoordinované počínání posádky, podle deníku hovoří také to, že prý i jindy kapitán a druhý pilot, který dříve létal i jako kapitán letadla, propadali řevnivosti a soutěžili spolu.

Palubní inženýr Alexandr Sizov, který jediný přežil havárii Jaku-42
Zdroj: ČT24

Jediný přeživší z katastrofy, palubní inženýr Alexandr Sizov, reportérům jen zopakoval, že si nic nepamatuje, jak řekl i vyšetřovatelům.