Receptář po americku: Udělejte si kolo se setrvačníkem

New York - Se zajímavým nápadem, jak si ulehčit namáhavé šlapání na kole, přišel newyorský student Maxwell von Stein. Neustálé brzdění na červenou a následné rozjíždění při jízdě po městě ho přivedlo na nápad, jak využít energii, která přijde nazmar. Inspiroval se systémem KERS, který se nedávno začalo používat ve formuli 1, a vynalezl cyklistický setrvačník.

Setrvačník uchovávající energii vyrobil zmenšením stejného dílu z automobilu. Umístil ho doprostřed rámu, aby rotací nenarušoval rovnováhu, a důmyslně ho propojil s náhonem zadního kola. Funguje to podle něj vlastně stejně, jako kdyby cyklista přidával plyn - jen s vědomím, že kolo nepohání motor, ale stále jen síla jeho vlastních svalů, kterou díky setrvačníku nepromrhal. Navíc by se podle Steina tento systém ideálně hodil například pro elektromobily nebo malá benzinová auta, kterým by šetřil energii. Své řešení ve srovnání s hybridními auty považuje za lehké a mnohem levnější.

Maxwell von Stein
Maxwell von Stein

Maxwell von Stein, vynálezce cyklistického setrvačníku:

„Představte si, že jedete a najednou potřebujete zpomalit. Na zadním kole je převod, který určuje, jak je energie rozdělená mezi setrvačník a pohon bicyklu. Když chcete zpomalit, otočíte přehazovačkou na pravém řídítku, vybaveném plynulým převodem. Tím zvýšíte rychlosti setrvačníku a snížíte rychlost zadního kola. Setrvačník se točí rychleji a uchovává nashromážděnou energii. Když se potřebujete rozjet nebo zrychlit, otočíte rukojetí zpátky a vrátíte energii na zadní kolo.“


Maxwell se podobnými mechanismy a vylepšeními hodlá zabývat i v budoucnu. Doufá, že setrvačníky spolu s novými pohony způsobí v automobilovém i motocyklovém průmyslu malou revoluci, a už se i zajímá, jestli by se mu podařilo najít práci v některé z firem, které budou tyto technologie rozvíjet. Zatím si ale užívá svého vlastnoručně upraveného kola každý den cestou do školy.