Wall Street Journal si nechával skupovat náklad

Londýn – Mediální impérium Ruperta Murdocha se potýká s dalším skandálem. Pověst si pošramotil jeden z nejuznávanějších ekonomických titulů světa – Wall Street Journal. Ředitel jeho evropské verze odstoupil poté, co se přišlo na to, že na základě smlouvy se zahraniční firmou byl uměle zvyšován náklad listu. Na oplátku za vylepšení prodeje vydával Wall Street Journal o této společnosti příznivé články. Obvinění se objevilo v listě Guardian a teď se jím zabývá úřad Audit Bureau of Circulations (ABC), který ověřuje náklad tiskovin.

Prestižní ekonomický list dokazoval, že kromě bulváru umí Murdoch dělat i špičkové noviny. Jenže ve výkladní skříni jeho impéria se objevily povážlivé praskliny. Wall Street Journal Europe skoro polovinu ze 75tisícového denního nákladu loni prodával firmám za pouhý cent. Na větší počet výtisků pak lákal inzerenty, kterým nabízel reklamu za vyšší ceny. „Je to, jako by si realitní makléř koupil vlastní nemovitost za vyšší cenu. Jenom aby ukázali, kolik mají čtenářů,“ zlobí se jeden z čtenářů.

Vedení deníku obvinění odmítá a tvrdí, že úřadu ABC je obchodní vztah mezi WSJE a nizozemskou společností znám. ABC však uvedla, že se v této záležitosti objevily nové informace, které je třeba ověřit. Guardian uvedl, že díky obchodním vazbám na společnost ELP mohl WSJE de facto nakupovat výtisky svých vlastních novin.

Noviny vydávaly příznivě laděné články

Vedení společnosti postup schvalovalo. Když chtěl největší odběratel z nevýhodného obchodu vycouvat, udržel ho ředitel vydavatelství jen za cenu otištění dvou článků, které ukazovaly danou firmu v příznivém světle. Noviny přitom neuvedly, že se jedná o inzerci. I podle vlastních redaktorů tím Wall Street Journal zásadně porušil novinářskou etiku. Ředitel Andrew Langhoff proto odstoupil.

„Smlouvy spjaté s distribucí nákladu byly zcela v pořádku a podle zákona. O jejich editorském rozměru jsme ale až do minulého týdne nevěděli,“ uvedla ve svém prohlášení společnost Dow Jones, která Wall Street Journal vydává.

Dow Jones & Co je součástí skupiny News Corporation mediálního magnáta Ruperta Murdocha, který firmu převzal v roce 2007. News Corporation, respektive její evropská součást News International, se ve Velké Británii letos stala terčem vyšetřování kvůli odposlechům v bývalém nedělníku News of the World.


Video Reportáž Jakuba Nettla
video

Reportáž Jakuba Nettla