Kniha prozradí, co vezla letuška ze zříceného Airbusu

Paříž – S lakonickým názvem Chyby v pilotáži: 5. díl (Erreurs de pilotage: Tome 5) vydalo francouzské nakladatelství Altipresse knihu Jeana-Pierra Otelliho, která se věnuje zřícení francouzského Airbusu do Atlantského oceánu. K nehodě došlo při letu z Ria de Janeiro do Paříže v roce 2009; podle přepisu rozhovorů z kokpitu, které kniha zveřejňuje v plném rozsahu, piloti nedokázali správně reagovat, aby odvrátili hrozící katastrofu. Čtenář se ale dozví i to, že si jedna z letušek vezla z Brazílie několik kilo masa.

Přepisy ukazují, že Airbus A330 řídil v době nehody dvaatřicetiletý pilot, který byl nejméně zkušený z celé posádky. Když mu kapitán letu předával řízení, aby si krátce odpočinul, ptal se ho, zda má plnou pilotní licenci.

V posledních okamžicích před havárií byla navíc podle zveřejněných záznamů situace v pilotní kabině zmatená. Mezi dvěma piloty nebyla dostatečná koordinace a oni sami si nebyli jisti, kdo z nich právě letoun řídí. Kapitán se na poslední chvíli do pilotní kabiny vrátil, ale už se nestihl dostat k řízení.

Kniha ale ukazuje také odlehčenější momenty z rozhovorů v kabině. V jednom okamžiku přišla do kokpitu letuška a žádala kapitána, aby snížil teplotu v zavazadlovém prostoru, protože se bála, aby se nezkazilo maso, jež si vezla z Brazílie. Piloti s ní žertovali, že jí naúčtují vyšší spotřebu paliva.

Úřad pro vyšetřování nehody knihu kritizuje

Úřad pro vyšetřování nehody už dříve zveřejnil část přepisů palubních rozhovorů, které přispěly k odhalení příčiny havárie. Knižní vydání plného znění rozhovorů ale odsoudil. „Osobní rozhovory mezi členy posádky nemají žádný vztah k události, což ukazuje na nedostatek respektu vůči zesnulým členům posádky,“ uvedl úřad.

0Letoun se zřítil v roce 2009 a při nehodě zahynulo všech 228 lidí na palubě. Trosky stroje a těla části obětí byly vyzvednuty letos na jaře z Atlantského oceánu z hloubky 3 900 metrů. Podle předběžných závěrů vyšetřování piloti nesprávně reagovali na dva hlavní momenty posledních minut letu: na zamrznutí rychloměrů, na které nebyli cvičeni, a na opakované varování před pádem stroje. Úplná zpráva bude vydána v červnu 2012. Po jejím zveřejnění budou soudy rozhodovat o konkrétní odpovědnosti jednotlivých aktérů neštěstí. Na Air France a na výrobce stroje, společnost Airbus, už byly podány žaloby pro neúmyslné zabití.