Parlamentarium v Bruselu otevřelo své brány

Brusel – Europarlament otevřel návštěvnické megacentrum, které je největší v Evropě. Parlamentarium v Bruselu má lidem pomoci poznat, jak funguje jediná přímo volená euroinstituce a co je náplní práce europoslanců. Někteří z nich přitom sami zpochybňují, jestli to v době hospodářské krize není zbytečné plýtvání penězi.

Na Parlamentarium týdny lákal reklamní klip i billboardy po celém Bruselu. Nyní přišlo slavnostní otevření. „Tady jsme v opravdovém hlavním městě Evropy,“ prohlásil předseda Evropského parlamentu Jerzy Buzek. 

Na pěti a půl tisících metrů čtverečních se tu teď nachází druhá největší parlamentní expozice na světě. Jako jediná s voliči komunikuje ve 23 jazycích, a to sedm dní v týdnu. Vstupné je navíc zdarma – cenu 21 milionů eur už daňoví poplatníci zaplatili. „Pořád je to na jednoho evropského občana jedna česká koruna, já si myslím, že to za to stojí,“ podotkl europoslanec za ČSSD Pavel Poc. 

Parlamentarium
Parlamentarium

Jaume Duch Guillot, mluvčí Evropského parlamentu:

„Jde o inteligentní způsob utrácení. Je to možnost, jak otevřít dveře a ujistit občany, že mají co říct k tomu, co se děje v Evropském parlamentu.“


Každý europoslanec může ročně asi stovce voličů zaplatit výlet do sídla parlamentu. Instituce má vlastní webovou televizi a v každém státě svou informační kancelář. Někteří europoslanci ale navrhují škrtat a ušetřit až čtvrtinu z 1,5miliardového rozpočtu. „Když půjde Evropský parlament takhle dál, stane se svým největším nepřítelem, protože lidi si řeknou, co je to za rozhazovačnou instituci,“ konstatoval belgický europoslanec Derk Jan Dopink. 

Unie utrácí za reklamu rekordní sumy peněz

Miliony eur za komunikaci s občany po celé Evropě neutrácejí jen poslanci. Své vlastní kampaně a projekty vymýšlí i Evropská komise. „Evropská unie podle našich propočtů utratí dvě a půl miliardy eur ročně na reklamu, což je víc než roční marketingový rozpočet firem, jako je Coca Cola,“ prohlásil analytik Open Europe Pieter Cleppe. Navzdory tomu ale modrožlutá značka tolik netáhne. Když mají voliči rozhodovat o europoslancích, volby od voleb jich chodí čím dál tím méně.