iPod se stal trhákem mezi hudebními přehrávači

San Francisco – Přehrávače na digitální hudbu nabízela celá řada výrobců. Až společnost Apple si ale podmanila davy. Představila totiž svůj hudební přehrávač, nazvaný iPod, a pomohla si tak k solidnímu postavení na trhu se spotřební elektronikou. Spolu s internetovým obchodem iTunes se navíc změnil pohled na možnost prodeje hudby přes internet.

Uvedení iPodu na trh byla pro tradičního výrobce počítačů sázka do loterie. Manažeři Applu v čele se Stevem Jobsem sice mohli čerpat sebedůvěru z předchozího úspěchu počítačů iMac, ale pustit se na neprobádaný a vysoce konkurenční trh se zábavní elektronikou bylo něco jiného. Pokud firma měla uspět, musela nabídnout produkt, jenž by se od ostatních výrazně lišil vzhledem i způsobem ovládání, a to se jí povedlo.

První iPod firma představila 23. října roku 2001, na svou dobu zaujal překvapivě malými rozměry. V elegantním těle o velikosti balíčku karet se skrýval pevný disk s obří kapacitou pěti gigabajtů. K ovládání přístroje sloužilo kolečko umístěné na čelní straně, které bylo ještě donedávna charakteristickým znakem všech iPodů. Na rozdíl od pozdějších verzí, kde tento prvek fungoval podobně jako touchpad u notebooků, měl „praiPod“ čistě mechanické ovládání.

iPod byl stejně revoluční myšlenkou jako dříve walkman od Sony

I přes poměrně vysokou prodejní cenu 399 dolarů se iPod trefil do černého. Jeho popularita s každou další generací rostla. Pro řadu lidí se přehrávač od Applu stal nedílnou součástí životního stylu, podobně jako se to v 80. letech podařilo firmě Sony s jejími kazetovými walkmany. Hranici jednoho milionu prodaných kusů iPod překonal už v červnu 2003. Zájem o své přehrávače, jejichž modelové portfolio v současnosti sahá od jednoduchého iPodu Shuffle až k top modelu Touch, udržuje Apple pravidelným představováním inovovaných nástupců. Z původního hudebního přehrávače se tak postupně stalo multimediální zařízení, na němž si lze kromě muziky pustit i filmy, pořizovat fotografie nebo se bezdrátově připojit na internet.

  • iPod Apple autor: Apple, zdroj: Apple
  • iTunes v češtině zdroj: ČT24

Řada renomovaných výrobců elektroniky se pokoušela úspěch iPodů napodobit, nikdy se jim ale nepodařilo dosáhnout takového efektu. A to hned z několika důvodů. Vedle tradičních atributů applovských výrobků jako je efektní design, intuitivní ovládání a dokonale zvládnutá propagace àla Steve Jobs, dokázal iPod na city zákazníků zaútočit i navázáním na populární internetový obchod s hudbou, neboli iTunes Music Store. Ten byl spuštěn v roce 2003. I přesto, že většina velkých hudebních firem viděla v internetu spíše hrozbu, z iTunes se stal největší distributor hudby v USA, kde má přibližně sedmdesáti procentní tržní podíl. V praxi se tak ukázalo, že internetová distribuce placeného obsahu je možná. Letos v září spustilo Apple svůj internetový obchod s hudbou i v češtině.