San Francisco – Přehrávače na digitální hudbu nabízela celá řada výrobců. Až společnost Apple si ale podmanila davy. Představila totiž svůj hudební přehrávač, nazvaný iPod, a pomohla si tak k solidnímu postavení na trhu se spotřební elektronikou. Spolu s internetovým obchodem iTunes se navíc změnil pohled na možnost prodeje hudby přes internet.
iPod se stal trhákem mezi hudebními přehrávači
Uvedení iPodu na trh byla pro tradičního výrobce počítačů sázka do loterie. Manažeři Applu v čele se Stevem Jobsem sice mohli čerpat sebedůvěru z předchozího úspěchu počítačů iMac, ale pustit se na neprobádaný a vysoce konkurenční trh se zábavní elektronikou bylo něco jiného. Pokud firma měla uspět, musela nabídnout produkt, jenž by se od ostatních výrazně lišil vzhledem i způsobem ovládání, a to se jí povedlo.
První iPod firma představila 23. října roku 2001, na svou dobu zaujal překvapivě malými rozměry. V elegantním těle o velikosti balíčku karet se skrýval pevný disk s obří kapacitou pěti gigabajtů. K ovládání přístroje sloužilo kolečko umístěné na čelní straně, které bylo ještě donedávna charakteristickým znakem všech iPodů. Na rozdíl od pozdějších verzí, kde tento prvek fungoval podobně jako touchpad u notebooků, měl „praiPod“ čistě mechanické ovládání.
iPod byl stejně revoluční myšlenkou jako dříve walkman od Sony
I přes poměrně vysokou prodejní cenu 399 dolarů se iPod trefil do černého. Jeho popularita s každou další generací rostla. Pro řadu lidí se přehrávač od Applu stal nedílnou součástí životního stylu, podobně jako se to v 80. letech podařilo firmě Sony s jejími kazetovými walkmany. Hranici jednoho milionu prodaných kusů iPod překonal už v červnu 2003. Zájem o své přehrávače, jejichž modelové portfolio v současnosti sahá od jednoduchého iPodu Shuffle až k top modelu Touch, udržuje Apple pravidelným představováním inovovaných nástupců. Z původního hudebního přehrávače se tak postupně stalo multimediální zařízení, na němž si lze kromě muziky pustit i filmy, pořizovat fotografie nebo se bezdrátově připojit na internet.
Řada renomovaných výrobců elektroniky se pokoušela úspěch iPodů napodobit, nikdy se jim ale nepodařilo dosáhnout takového efektu. A to hned z několika důvodů. Vedle tradičních atributů applovských výrobků jako je efektní design, intuitivní ovládání a dokonale zvládnutá propagace àla Steve Jobs, dokázal iPod na city zákazníků zaútočit i navázáním na populární internetový obchod s hudbou, neboli iTunes Music Store. Ten byl spuštěn v roce 2003. I přesto, že většina velkých hudebních firem viděla v internetu spíše hrozbu, z iTunes se stal největší distributor hudby v USA, kde má přibližně sedmdesáti procentní tržní podíl. V praxi se tak ukázalo, že internetová distribuce placeného obsahu je možná. Letos v září spustilo Apple svůj internetový obchod s hudbou i v češtině.