Americká prezidentská kampaň: Kdo sežene víc práce, vyhraje

Washington – Kampaň před americkými prezidentskými volbami se rozjíždí nebývale brzy a také tvrdě. Brzy a mimořádně tvrdě se rozjíždí. Žene ji kupředu pokulhávající ekonomika, hlavně pak nedostatek pracovních míst. Kdo z kandidátů přijde s receptem na snížení nezaměstnanosti, má velkou šanci za rok vyhrát.

Boj o pracovní místa ovládá Spojené státy. Strach Američanů z nezaměstnanosti je dobře vidět i na tak tradiční akci, jako je veletrh práce – místu, kde lze sehnat jak zaměstnavatele, tak zaměstnance. Ekonomická recese se však promítla i sem: ještě před pěti lety tu bylo dvakrát víc nabídek a polovina zájemců a nebývali mezi nimi nezaměstnaní manažeři. “Je to horší a bude se to ještě zhoršovat, než bude zase líp,“ dodává organizátor veletrhu Howard Kershner

To, jak vypadá situace na pracovním trhu, dokládají i statistiky. Více než devítiprocentní míra nezaměstnanosti vystoupala na maximum od poloviny 80. let a neklesá. Mezi vrstvu chudých se nyní počítá přes čtyřicet šest milionů Američanů, což je nejvíce od šedesátých let. Rekordní počet lidí – 45,3 milionů – je také závislých na potravinových dávkách.

Nezaměstnanost                                                       14 mil. (9,1 %)

Počet chudých                                                          46.2 mil (15,1 %)

Příjemci potravinových dávek                                    45.3 mil. (14.8 %)

Přes 6 milionů Američanů shání práci víc než šest měsíců, čtyři a půl milionu z nich dokonce přes rok.

zdroj: US Bureau of Census


Churavějící ekonomika Američany trápí. Před blížícími se prezidentskými volbami toho samozřejmě chtějí využít oba politické tábory. Prezident Barack Obama navrhl další půlmiliardu dolarů pobídek, když to opozice zatrhla, stěžoval si na politikaření. Republikáni hledají alternativu. Někdo slibuje formulář na daňové přiznání o velikosti pohlednice, jiný sází na zkušenosti z prodeje pizzy a prosazuje sazbu třikrát 9 procent.

Vysoká nezaměstnanost zbavila Obamu aureoly, s takovou se prezidentské volby nevyhrávají. Někdejší miláček hlavně demokratických příznivců se ale nevzdává. Vždyť recept na cestu do Bílého domu je přitom tak jednoduchý. Kdo přesvědčí Američany, že má recept na víc pracovních příležitostí, vyhraje.