Letiště JFK dává lví síle přednost před letem sokolím

New York - Newyorské letiště Johna F. Kennedyho ze svých služeb propustilo sokoly, kteří od něj uplynulých 15 let odháněli ptáky, aby zabránili jejich kolizím s letadly. Provozovatel letiště se potýká s finančními problémy a sokoli jsou pro něj údajně příliš drazí. Místo sokolníků nyní na letiště přijdou střelci: ve srovnání se sokoly je střelba údajně mnohem ekonomičtější a účinnější.

Letiště JFK se kvůli blízkosti rezervace stalo prvním a jediným komerčním vzdušným přístavem ve Spojených státech využívajícím k plašení ptáků sokoly. Opeřenci se stali pevnou součástí letiště a přinášeli mu značnou publicitu. Sokolníci na letišti pravidelně sloužili od května do září. Jejich sokoli plašili zejména husy a racky žijící v sousední zátoce Jamaica v rezervaci, která je přímo v cestě letadel. Snažili se tak zabránit případnému leteckému neštěstí po nasátí ptáka do motoru letadla. Jejich služby letiště přišly na tři miliony dolarů (zhruba 48,6 milionu korun).

Střety letadel s ptáky způsobí ve Spojených státech podle odhadů ročně škodu 715 milionů dolarů. Na letišti JFK mohli opeřenci mezi lety 2000 až 2008 za 30 nehod, což je více než na kterémkoliv jiném letišti v zemi. Po jednom takovém incidentu muselo v roce 2009 nouzově přistát letadlo společnosti US Airways v nedaleké řece Hudson.

Ptactvo dostane na starost americké ministerstvo zemědělství, které sází právě na střelce. Ministerstvo už v minulosti odhánění ptáků na letišti na starost mělo. V roce 1991, kdy začalo, nad ním jeho pracovníci zastřelili téměř 15 tisíc ptáků. Počet střetů ptáků s letadly tehdy klesl na 60 ze 135 o rok dříve. O dva roky později se ale ochránci zvířat žalobou snažili střelbě zabránit. Letiště pak začalo zvažovat jiné možnosti. Studie z roku 1994 připravená ministerstvem zemědělství vyloučila sokoly jako neefektivní. Biolog Steve Garber, kterého letiště pověřilo řešením problému, pak ale sokolníky stejně najal. Následně prý počet kolizí ptáků s letadly dále klesl.