Solární elektrárny mohou ve vesmíru fungovat do 30 let

Washington - Už za 30 let by mohly dodávat elektrickou energii solární elektrárny umístěné na oběžnou dráhu Země, a to ekonomicky efektivním způsobem. O této možnosti hovoří studie mezinárodní studijní skupiny při Mezinárodní akademii astronautiky (IAA), kterou získala agentura Reuters. Ovšem celkové náklady projektu studie neodhadla a skeptici o ekonomické průchodnosti projektu silně pochybují.

„Je zřejmé, že solární energie dodávaná z kosmu by mohla hrát ve 21. století ohromně významnou roli v uspokojování globální poptávky po energii,“ uvádí studie vedená dlouholetým pracovníkem amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA) Johnem Mankinsem. Autoři o výzkumu hovoří jako o prvním široce založeném mezinárodním zhodnocení možných způsobů získávání sluneční energie ve vesmíru a jejího posílání na Zemi pomocí bezdrátových technologií.

Podle studie se na orbitu nad rovníkem vyšle postupně celý šik geostacionárních satelitů, které budou přeměňovat sluneční energii na elektřinu a poté ji posílat pomocí mikrovlnných antén nebo laserů tam, kde bude zapotřebí. Technicky může být projekt údajně uskutečnitelný za jedno až dvě desetí.

Otázku ekonomické efektivity studie zodpověděla tak, že vyhlídky se zde za posledních deset let zčásti díky rozvoji fotovoltaických technologií výrazně zlepšily. Skeptici však považují celý projekt za zbožné přání do té doby, než se náklady na vyslání solárních elektráren na orbit nesníží nejméně na desetinu současné úrovně. Mezi další překážky budou patřit vysoké náklady na vývoj, nárůst kosmického odpadu a absence tržních studií.

• Solární panely ve vesmíru
    Solární panely ve vesmíru autor: NASA, zdroj: wikipedia.org
  • Solární panely ve vesmíru
    Solární panely ve vesmíru zdroj: National Space Society

Projekt kosmické energie ale zřejmě budou muset podpořit vlády. Přestože budou soukromé finance nutné, nepůjdou do toho samy, protože s fázemi vývoje a předvádění budou spojeny značné ekonomické nejistoty a délka projektu je komerčně neúnosná.

Studie se spoléhá na levné jednorázové nosiče

Celkově ovšem studie vidí velký příslib ve výrazném snížení nákladů na pilotní projekt díky levným jednorázovým nosičům, které se nyní vyvíjejí pro jiné kosmické účely, prohlásil Mankins. Omezené předvedení tak může stát podstatně méně, než se předpokládalo. I tak ale bude vývoj a realizace projektu stát desítky miliard dolarů.

Podle Jeffa Peacocka, který u amerického výrobce letecké a kosmické techniky Boeing vede divizi výroby satelitů, by teoreticky objem takto získané sluneční energie mohl dosáhnout dvojnásobku solárních technologií rozmístěných na povrchu Země. Důvodem je mimo jiné to, že satelity mají fungovat 24 hodin denně.

Idea získávání elektrické energie ve vesmíru se studuje už čtyři desítky let a její výzkum motivují obavy o budoucí vyčerpávání zdrojů a starosti o životní prostředí. Studijní skupina při IAA považuje za potřebné, aby výzkum a vývoj organizovaly vlády společně a děl se za spolupráce vládních a soukromých výzkumných institucí, průmyslových společností i nevládních organizací.