Elektromobilům patří budoucnost - ale vzdálená

Paříž - Pařížské bulváry začnou příští týden brázdit elektroauta. V pondělí tu startuje projekt, který má pomoci čistšímu ovzduší, ulehčit zácpám a naučit Pařížany půjčovat si auto na stejném principu jako bicykly - samoobslužně. Podobný projekt se už v srpnu rozjel v Bruselu, kde je 12 stanovišť a na každém k zapůjčení dvě vozítka.

„Rozdíl je v tom, že v Paříži je projekt částečně financovaný z veřejných peněz, tady v Bruselu sice máme podporu úřadů, ale je to čistě soukromá investice,“ říká Régis Leruth, ředitel půjčovny aut Zen Car.

Kdo se na internetu zaregistruje, získá členskou kartu. Pak si jen rezervuje auto podle času a místa. Přijde, s pomocí karty otevře a jede - za sedm eur na hodinu. Šéf projektu se pyšní, že za tři měsíce získal 400 klientů. Za rok jim chce místo pětadvaceti nabídnout 150 autíček.

V současnosti jsou elektromobily jen pro omezený trh a omezený počet lidí. A tak to zřejmě ještě dlouho zůstane. Jsou výrazně dražší a automobilky pro ně těžko teď najdou davy zákazníků. „Uvedení na trh by znamenalo, že to bude tak pět až deset procent prodaných aut, a to tady před rokem 2020 nebo 2025 určitě nebude,“ říká Ivan Hodač, generální sekretář Evropské asociace automobilových výrobců.

Elektromobily jsou často symbolem zelenější dopravy. Řada studií ale ukazuje, že pokud je pohání elektřina z uhlí, dopad na ovzduší je stejný jako u běžného motoru.