Loď uvízlá u Zélandu se rozlomila, vypadly z ní stovky kontejnerů

Wellington - Nákladní loď Rena, která před čtvrtrokem uvízla na útesu u pobřeží Nového Zélandu a kvůli uniklému palivu způsobila ekologickou katastrofu, se rozlomila na dva kusy. Vypadlo z ní asi 300 kontejnerů s nákladem a hrozí, že se do moře dostane zbylé palivo, které se dosud záchranářům nepodařilo odčerpat.

Řecká nákladní loď plující pod liberijskou vlajkou najela na útes u zátoky Tauranga u novozélandského Severního ostrova loni 5. října. Z poškozeného plavidla, které vezlo 1700 tun oleje, 200 tun vlastního paliva a přes 1300 kontejnerů, uniklo do moře nejméně 360 tun topného oleje. Ten zamořil okolní pláže a zabil tisíce ptáků. Záchranáři se dlouhé měsíce snažili zbylé palivo z lodi odčerpat a zajistit kontejnery, kvůli špatnému počasí ale uspěli jen zčásti.

V noci na dnešek na místě zuřila bouře a lodí kymácely silné proudy, které nakonec trup rozlomily na dvě části. Příď zůstala pevně zaklíněná na útesu, záď se ale od ní vzdaluje a naklání, takže se v blízké budoucnosti pravděpodobně potopí. „Je pravda, že zajistit kontejnery ze zadní části bude teď kvůli rozsahu poškození lodi výrazně obtížnější,“ prohlásil Nick Smith, ministr životního prostředí Nového Zélandu.

Při rozlomení plavidla spadly do vody asi tři stovky z dosud zbývajících 830 kontejnerů. Navíc hrozí, že z lodi unikne zbylé palivo. „Ve světle posledních událostí je to pro Zátoku hojnosti zničující,“ řekl jeden z obyvatel nedalekého pobřeží.

Z nákladní lodi Rena uniká topný olej
Zdroj: ČT24

Záchranáři tvrdí, že další ekologická katastrofa už na místě nehrozí. „Pokud se v následujících dnech dostane ke břehu nějaký olej, bude ho mnohem míň, než když Rena ztroskotala,“ ujistil velitel záchranářů Alex van Wijngaarden. Potvrdil to i ministr životního prostředí Nick Smith. „Riziko pro životní prostředí je oproti dřívějšku jen minimální, vytéci mohou nanejvýš desítky tun oleje, ne stovky.“

Nejvíce tak záchranáře na místě znepokojují vysypané kontejnery. Na třiceti z nich byly umístěné čipy, takže je bude možné snadno dohledat - u těch zbylých to bude těžší. Asi tři čtvrtiny z nich se kvůli váze potopí ke dnu, zbytek bude plavat na hladině a může se v silném proudění dostat desítky kilometrů od místa havárie.

Video Reportáž Jakuba Nettla
video

Reportáž Jakuba Nettla

Už teď je ve videozáběrech rozlomené lodi vidět šířící se bílou skvrnu kolem trupu, která vznikla tak, že se do vody dostalo z několika kontejnerů sušené mléko. „Na lov skvrn, které plují na hladině, se mezitím vydala specializovaná firma. “Máme řadu plavidel, tažné lodě, prámy, rychlé čluny, potápěče. Kontejnery chceme pochytat a pak odvézt do přístavu," řekla mluvčí Breamar Howells Claudine Sharpová.

Kapitán řecké lodi a jeho důstojníci půjdou kvůli ztroskotání na útesu před soud. Podvodní zlom je totiž v námořních mapách dobře značený, stejně jako celý zvlněný pás až k Velkému bariérovému útesu. Austrálie a Nový Zéland se snaží dopravu v citlivé oblasti víc kontrolovat, řada lodí si ale přes vzácnou přírodní rezervaci dál zkracuje plavbu, i když jim za to hrozí vysoké pokuty.