Speciální ultralehké letadlo zvládne extrémní mrazy i vedra

Lublaň - Slovinský biolog Matevž Lenarčič chce během cesty kolem světa měřit znečištění atmosféry, aby upozornil na problémy spojené se změnou klimatu. Ultralehké letadlo, které potřebuje minimum paliva, mu postavila firma Pipistrel. Celý projekt sponzoruje Slovinská turistická asociace. Matevžovu cestu přes pět desítek zemí světa, jeho dojmy i čerstvě pořízené fotografie může sledovat každý na internetu.

Stroj vypadá na první pohled jako řada jiných ultralehkých letadel. Slovinští letečtí inženýři při jeho vývoji museli počítat s extrémními podmínkami, do kterých se letadlo i pilot dostanou. Navíc při minimální spotřebě bezolovnatého 95oktanového benzínu. „Při stavbě letadla jsme použili sériově vyráběný stroj Virus SW100. Osadili jsme ho jiným motorem a odlišným palivovým systémem. Bez nákladu váží 350 kilo. Maximální vzletová hmotnost je 750 kilo. Letadlo může uletět víc než 4 a půl tisíce kilometrů a vystoupat do výšky až 10 tisíc metrů. Může se pohybovat ve velmi širokém rozmezí teplot a nemá problémy operovat při minus 50 až plus 50 stupních Celsia,“ řekl letecký inženýr Tine Tomažič.

Za knipl usedl Matevž Lenarčič, pilot, biolog a dobrodruh. Ví, že na celou cestu kolem světa zůstane sám. Nebude vedle něj druhý pilot a nebude se moct spolehnout na žádnou podporu ve vzduchu ani na zemi. „Bylo opravdu těžké postavit takové letadlo. Jednoduše proto, že ještě nikdo nevyrobil stroj, který by vystoupal až do 10 tisíc metrů jak v tropických, tak v polárních teplotách. Kvůli tomu to byl pro firmu Pipistrel velký oříšek,“ podotkl dobrodruh.

Utralehké letadlo firmy Pipistrel
Utralehké letadlo firmy Pipistrel

Jedná se o zcela nový prototyp

Jde o jediné podobné letadlo svého druhu na světě. Může dosáhnout maximální rychlosti kolem 300 kilometrů v hodině. Stejně dobře se ale udrží nad zemí i při mnohem menších rychlostech. Nedělá mu ani problém plout vzduchem osmdesátkou. „Na začátku jsme si mysleli, že bude stačit minimum úprav jako namontování větší palivové nádrže nebo jiného motoru s turbem. Každý z těchto kroků ale vyžadoval řadu dalších modifikací, takže teď je toto letadlo úplně nový prototyp, i když jeho základem zůstává model Pipistrel Virus, který ve Spojených státech vyhrál dvě ceny sponzorované NASA,“ prohlásil Lenarčič.

Matevž Lenarčič, pilot a biolog:

„Je to let kolem světa s dosud nejlehčím letadlem, které spotřebuje zatím nejmenší množství paliva. To je v době ekonomické krize a znečištěného životního prostředí velmi důležité. Bude to let přes jižní polokouli, dlouhý asi 100 tisíc kilometrů. Šestkrát překročím rovník. Trasa vede přes tři oceány, Antarktidu, Mount Everest a asi 120 národních parků. Je to skvělá příležitost fotit a ukazovat lidem, že naše planeta je nádherná a stojí za to ji chránit všemi prostředky.“


Matevže čeká dvouměsíční cesta, pokud všechno půjde podle plánu. Protože už má podobný, ale mnohem kratší let kolem světa za sebou, ví, že se dostane do oblastí, kde nebude moct bezpečně přistát a kde se bude muset spolehnout jen na svůj stroj. 

Slovinskému biologovi nejde jen o rekordní let. Chce také upozornit na ekologické problémy. Jeho letadlo je vybavené speciálním zařízením na měření hodnot takzvaného „černého uhlíku“, látky, která vzniká nedokonalým spalováním fosilních paliv nebo biomasy. Chce se dostat do míst, kde podobná měření dosud nikdo nedělal. Například nad Antarktidou nebo Afrikou.