Costa Concordia dnes vydala tři živé, ale i dva mrtvé lidi

Řím – Italští záchranáři našli uvnitř luxusní lodi Costa Concordia, která ztroskotala v noci na sobotu u pobřeží západní Itálie, dnes tři přeživší. Současně však narazili také na dvě mrtvá těla, a počet obětí havárie tak dosáhl pěti. Stále se pohřešuje 15 osob, které byly v době havárie na palubě, uvádí místní úřady. Ztroskotání lodi mohl podle serveru Huffington Post způsobit výpadek proudu, po kterém selhala navigace.

Potápěči nalezli dva mrtvé v potopené zadní části lodi, uvedl mluvčí pobřežní hlídky. Další podrobnosti o nalezených obětech neuvedl. U obětí nalezených v sobotu byla totožnost již určena – jde o dva francouzské turisty a peruánského člena posádky. 

Záchranáři uslyšeli v noci zvukový signál od asijského páru, který na lodi trávil svatební cestu. Z útrob mohutného plavidla je pak v dobrém stavu vysvobodili krátce po půlnoci. Byli těsně nad mořskou hladinou, v kajutě havarované lodi strávili 29letí Jihokorejci přes 24 hodin. Záchranáři podle Sky News procházejí jednu kajutu po druhé v té části lodi, která zůstala nad vodou, a pátrají po asi 17 pohřešovaných. Celkem hodlají projít všech asi 1 500 kajut ve vraku.

Hlasový kontakt navázali časně ráno záchranáři i s jedním italským členem posádky, který uvízl na třetí palubě, když si zřejmě zlomil nohu. Po několika hodinách se ho podařilo vyprostit. 

Zachráněný jihokorejský pár
Zdroj: ČTK/AP/Gregorio Borgia

Cosimo Nicastro, kapitán pobřežní hlídky

„Loď je 30 metrů hluboko v moři a může jít ještě níž. Naši potápěči riskují svoje životy a hledají, jestli někteří lidé, živí nebo mrtví, jsou stále ještě na lodi.“

Zahynuli nejméně tři lidé

Dosavadní bilance hovoří o tom, že nejméně tři lidé zahynuli a asi 40 jich bylo zraněno. Dva mrtví jsou z Francie, třetí z Peru. Zadržen policií už byl kapitán lodi Francesco Schettino, který je dle všeho hlavním viníkem nehody. Potápěči pobřežní hlídky dnes také vylovili ze zatopené části plavidla takzvanou černou skříňku.

Dnes byl zadržen i první důstojník Ciro Ambrosio. Podle prokuratury oba opustili plavidlo ještě před posledními cestujícími. Kapitán je zatím ve vazbě vyšetřován pro podezření z několikanásobného zabití, ze zavinění nehody a z opuštění plavidla. Pochybení provázela také evakuaci pasažérů, která byla zahájena s minimálně hodinovým zpožděním. Navíc velkou část posádky tvořili Filipínci a Bangladéšané, kteří neuměli anglicky ani italsky, a vznikaly tak zmatky.

Kapitán s obviněním nesouhlasí

Schettino v rozhovoru pro italskou televizi Mediaset obvinění, za které mu hrozí až 12 let vězení, odmítl. „Jsem přesvědčený, že navigace skálu neobjevila, jinak by loď neplula přímo, ale vyhnula se jí,“ myslí si. „Byli jsme poslední, kdo loď opustil,“ uvedl. Zároveň také popsal, jak k nehodě došlo: „Pluli jsme asi 300 metrů od skal. Neměly tam být žádné takové útesy.“

Francesco Schettino, kapitán lodi Costa Concordia
Zdroj: ČT24

Podle kapitánova právníka Bruna Leporattiho vděčí stovky cestujících Schettinovi za to, že jsou ještě naživu. „Dokázal dostat poškozenou loď blíž ke břehu, a tak zajistil, že záchranná operace byla rychlejší a stovky lidí byly zachráněny,“ řekl právník. „Podle mě to byl z námořnického pohledu skvělý manévr.“

Společnost Costa, která loď provozovala, dnes ale uvedla, že se kapitán pravděpodobně dopustil „chybného úsudku“, když se příliš přiblížil ke břehu a po nehodě nedodržel evakuační procedury. Během dne přitom firma ještě obhajovala 45minutovou prodlevu mezi nárazem na útes a zahájením evakuace. „Kapitán se rozhodl dostat loď do bezpečí, než nařídí evakuaci,“ řekl Gianni Onorato. „Rychlé naklánění lodi ale bohužel znemožnilo využití záchranných člunů,“ dodal.

Ztroskotání prý mohl způsobit výpadek proudu

Ztroskotání lodi Costa Concordia mohl způsobit výpadek proudu, po kterém selhala navigace, řekl pro server Huffington Post britský odborník na mořeplavbu Malcolm Latarche. Odborník, který vede časopis o mořeplavbě IHS Fairplay Solutions, připomněl, že cestující mluvili o tom, že v době nehody vypadla světla a ozvala se hlasitá rána. Podle odborníka by to mohlo znamenat, že ve strojovně lodi došlo k výbuchu, který vyřadil z provozu elektrické generátory. S podobným problémem se prý v roce 2010 potýkala i loď Queen Mary 2.

Latarche předpokládá, že po selhání generátorů loď nedokázala měnit rychlost a selhal i její navigační systém. „Systémy se (v takovém případě) musí restartovat… a nějakou dobu jim trvá, než naběhnou,“ uvedl. Naopak nevěří tomu, že by loď jednoduše najela na mělčinu. „Kdybychom mluvili o nějaké filipínské bárce, mohl by to být ten případ. Ale tady byla profesionální posádka a na palubě měla 4 000 lidí, se kterými by si nezahrávala. Udělala by všechno na světě, aby zajistila jejich bezpečnost,“ dodal.

Italská média také spekulují o tom, že nehoda mohla být důsledkem riskantního manévru, při kterém se výletní lodě přiblíží k ostrůvku Giglio a pozdraví jeho obyvatele rozsvícenými světly a sirénami.

První z cestujících teď čekají na lety domů. Stále není jasné, proč zkušený kapitán na útes narazil. Podle jeho výpovědi skála nebyla zanesená v mapách. Podle policie navíc loď opustil dřív, než byli všichni evakuováni. Italská média připomněla, že při křtu Costa Concordia se o její trup nerozbila láhev šampaňského, což námořníci považují za špatné znamení.

Mark Plath, přeživší z amerického Arkansasu

„Když se loď začala převracet, viděl jsem jeden z lodních jeřábů. Vrazil do záchranného člunu a úplně ho rozbil. Byli v něm dva lidé. Myslím, že vyskočili… Dalších asi pět lidí skočilo do vody a začali plavat. Pak jsem viděl další lodní jeřáb nedaleko mě. Nejdřív byl asi metr nad vodou a pak už dva metry pod hladinou.“

Italská luxusní výletní loď Costa Concordia s 4 234 cestujícími podnikala v pátek odpoledne cestu po Středomoří, když najela na mělčinu u ostrova Giglio, který se nachází nedaleko pobřeží jižního Toskánska. Při nárazu se v boku lodi vytvořila sedmdesátimetrová trhlina a plavidlo se převrátilo na bok. Jeho polovina zůstala nad mořskou hladinou díky malé hloubce.

Concordia byla výkvětem italského loďařství

Luxusní výletní loď Concordia byla výkvětem flotily italského rejdařství Costa. Pro Costu byl tento plovoucí palác dlouhý jako tři fotbalová hřiště chrámem zábavy a odpočinku.

  • Stejně jako ve své době Titanic i Concordia oplývala všemi superlativy. Od svého spuštění na vodu v roce 2006 byla vlajkovou lodí Costy. Mistrovské dílo italských loděnic Fincantieri bylo největší lodí postavenou v Itálii a měřilo 290 metrů na délku a 38 na šířku. 
  • K ovládání a udržování tohoto mořského giganta se 13 palubami bylo zapotřebí 1 068 členů posádky, kteří se starali o plovoucí město s až 3 780 pasažéry. Obývali 1 500 kajut, z nichž 505 mělo soukromý balkón, a 70 luxusních apartmá.
  • Na palubě bylo pět restaurací, včetně exkluzivní Club Concordia, v níž byly stoly jen na rezervaci a zaměřovala se na movitou klientelu. 
  • Loď měla pět vířivých bazénků a tři plovárny, z toho dvě měly pohyblivou střechu, sportoviště a dráhu na běhání pod širým nebem. 
  • Třešničkou na dortu byly lázně Samsara Spa, které společnost prezentovala jako největší středisko pro regeneraci a odpočinek na palubě lodi. Tento dvoupatrový areál o ploše 2 100 metrů čtverečních umožňoval cestujícím absolvovat během plavby skutečnou léčebnou kůru. Na 50 kajut mělo do tohoto exkluzivního klubu přímý vstup. 
  • Cestující měli k dispozici sportovní sál, léčivé koupele, sály pro regeneraci, saunu, páru či solárium. A když si odpočinuli, mohli se pasažéři vydat do divadla, které zabíralo tři patra, do kasina nebo na diskotéku, kde se organizovaly tematické večírky. Serióznější cestující měli na Concordii přístup k internetu a knihovnu, milovníci nákupů se svému hobby mohli věnovat v desítkách butiků.