Concordii mohou odnést vlny, kapitán přiznal chybu

Řím - Šestý den pokračuje pátrání kolem obří výletní lodi Costa Concordia. Vrak je nestabilní a potápěči musejí práci často přerušovat, během dneška navíc mají záchrannou akci zkomplikovat až čtyřmetrové vlny. Loď ztroskotala minulý týden u západního pobřeží Itálie, havárii nepřežilo nejméně 11 lidí, dvě desítky dalších se pohřešují. Kapitán Francesco Schettino podle italských médií přiznal, že při manévrování u ostrova Giglio se dopustil chyby.

Na dokončení záchranných operací je podle šéfa italských potápěčů zhruba 12 až 24 hodin, mluvčí záchranářů ale ujistil, že o ukončení operace ještě rozhodnuto nebylo. Pokud to moře dovolí, pátrají desítky specialistů v nepřehledném prostoru potopené lodě po přeživších. „Budeme ty lidi hledat dál. Nepřestaneme, dokud si nebudeme jistí, že vevnitř nikdo není,“ prohlásil mluvčí pobřežní stráže Filippo Marini. „Použijí malé nálože pro otevření dalších přístupových cest. Vstoupí do lodi a budou hledat další přeživší,“ dodal Marini. Upřesnil, že potápěči se nyní zaměří na čtvrtou palubu, kde se lidé připravovali k evakuaci. Pátrání prý ztěžuje velmi špatná viditelnost a záchranáři pod stresem kolabují.

Už tak náročná práce se má zkomplikovat ještě víc. K nestabilnímu třísetmetrovému vraku mají dorazit vlny, které ho můžou odnést do větší hloubky. Experti mezitím řeší, co s celou lodí dělat a jak ji z místa nehody dostat. Nikdo přitom neví víc, než že v jejím boku je 70 metrů dlouhá trhlina. Hrozba ekologické havárie je tak stále aktuální, do moře může uniknout 2 300 tun nafty. „Zatím nedokážeme odhadnout, jak velké škody hrozí životnímu prostředí,“ řekl italský ministr životního prostředí Corrado Clini. Varoval, že v důsledku očekávaného špatného počasí v příštích dnech hrozí, že loď sklouzne 50 až 90 metrů podél skalisek a může způsobit velkou ekologickou katastrofu.

Udělal jsem chybu, přiznal prý kapitán

Kapitán Francesco Schettino zůstává v domácím vězení. Za předčasné opuštění lodi a zabití několika lidí mu hrozí patnáctiletý trest. Podle italských médií přiznal, že při manévrování u ostrova se dopustil chyby. Odmítl však obvinění, že úmyslně předčasně opustil ztroskotané plavidlo. Tvrdí, že při organizování evakuace cestujících spadl do záchranného člunu a vzhledem k velkému náklonu mohutné lodi se třinácti palubami se na ni nemohl vrátit.

  • Záchranáři u vraku lodi Costa Concordia autor: Gregorio Borgia, zdroj: ČTK/AP http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/33/3215/321455.jpg
  • Zvonek u domu Francesa Schettina zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/33/3216/321509.jpg
  • Francesco Schettino čelí výhrůžkám zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/33/3216/321505.jpg
  • Francesco Schettino zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/33/3216/321503.jpg

„Navigoval jsem od oka, protože jsem znal hloubku vody v těch místech velmi dobře a udělal jsem ten manévr už třikrát nebo čtyřikrát. Ale tentokrát jsem nařídil otočení příliš pozdě,“ přiznal údajně 52letý Schettino vyšetřovatelům. Vyplývá to z přepisu výslechu, který unikl do novin. Kapitán přitom zpočátku tvrdil, že útesy, na kterých loď ztroskotala, vůbec nebyly zaneseny v námořních mapách. K ostrovu Giglio se s obřím plavidlem vydal proto, aby pozdravil svého někdejšího kolegu, který tam bydlí.

Námořní kapitán Dario Sánchez ve Studiu ČT24:

„Nemohu říci nic proti kapitánovi Schettinovi. Manévr, který udělal, aby zachránil loď, patřil mezi manévry, které se normálně dělají. Když je nouzová situace a kapitán si myslí, že se loď potopí, nejlepší je najet s ní na mělčinu, protože tak je snazší všechny zachránit.“

Policie kapitána viní ze zabití víc než desítky lidí, sousedé se ale Schettina zastávají s tím, že sice udělal chybu, ale také zachránil tisíce životů. „Všichni jsou proti němu, je mi ho opravdu líto,“ říká obyvatelka Mety di Sorrento.

  • Záchranáři u vraku lodi Costa Concordia autor: Gregorio Borgia, zdroj: ČTK/AP http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/33/3215/321421.jpg
  • Roztržený trup lodi Costa Concordia zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/33/3216/321511.jpg

Z nalezených jedenácti těl se zatím podařilo identifikovat dva Francouze, Itala a Španěla z řad cestujících a dva členy posádky - Peruánce a Maďara. Dále se hledá 21 osob; jsou mezi nimi hlavně Italové a Němci, žádný Čech ani Slovák.

Výletní loď v hodnotě 450 milionů dolarů (8,8 miliardy korun) narazila v pátek večer na útes. Společnost Costa kontaktovala všechny přeživší cestující a proplatila jim cenu zájezdu a další náklady. Je v kontaktu i s rodinami obětí, kterým vyjádřila opakovaně svou soustrast a lítost. Distancovala se přitom od kapitána, který je podle ní jediný viník. Sama se podle svého advokáta cítí poškozena. Více než 70 cestujících se již připojilo ke kolektivní žalobě, kterou iniciovalo italské sdružení na ochranu spotřebitelů s cílem získat pro každého cestujícího odškodnění nejméně 10 000 eur (253 400 korun).

Osud jedné Češky:

Italský tisk v záplavě osobních příběhů přinesl i jeden o 40leté ženě českého původu, Evě Gervasové, která rozlíceně přinutila posádku záchranného člunu přijmout na palubu alespoň její dvě děti, 14letého syna a 12letou dceru, když se tam celá rodina nevešla. Podle serveru listu Il Gazettino musela skočit do moře se svým manželem, který ale neumí plavat. Měli ale vesty, a tak ho uklidňovala, že se dostanou do bezpečí. S dětmi se pak po několika hodinách stresu skutečně setkali na souši.