Budoucnost patří motoautům, tvrdí technici z Frisca

San Francisco - Budoucnost městské dopravy se jmenuje C1. Minimálně to tvrdí vývojáři tohoto vozítka, které využívá všech předností motorky vylepšených o bezpečí auta a plně elektrický pohon. „Cé jednička je plně uzavřená motorka s maximálně vyvinutou bezpečností. Opravdu maximálně propojuje přednosti motocyklu a auta,“ říká Daniel Kim ze sanfranciské firmy Lit Motors.

Na vývoji motoauta pracoval Kimův tým osm let. Zásadní bylo vyřešit stabilitu. Vyvažovací technologie je postavená na práci gyroskopů, které při jízdě drží C1 vzpřímeně. Vysokorychlostní pohybová čidla a procesory monitorují pohyb motorky, a pokud je třeba, zasáhnou ve prospěch její rovnováhy – i v případě úderu ze strany. Podle hlavního inženýra Kevina Bretneyho je model C1 kromě toho o 70 procent bezpečnější než běžné motorky a je lehčí než miniauta. „Má bezpečnost v zásadě srovnatelnou s jakýmkoli běžně vyráběným autem,“ tvrdí Bretney.

Daniel Kim, zakladatel a ředitel Lit Motors:

Daniel Kim„Sedmdesát procent lidí, kteří dojíždějí do práce, jede v autě samo. I z jejich pohledu je nejlepší současné auto prostě rozpůlit a vytvořit z něj menší vozidlo při zachování všech technických výhod.“


Přesnou vnitřní strukturu C1 zatím Lit Motors tají. Podobné modely se totiž pokoušejí vyvinout i další firmy a správná kombinace výkonu, spotřeby i bezpečnosti je klíčem k úspěchu. Cé jednička by se ale už brzy měla dostat k zákazníkům. Teprve ti rozhodnou, zda spustí slibovanou revoluci, nebo bude jen dalším nesplněným snem.