Murdoch začal vydávat nový bulvární nedělník

Londýn - Britové mohou ode dneška kupovat nový bulvární týdeník. The Sun on Sunday nahradil nedělník News of The World, který byl zrušen loni kvůli skandálům s odposlechy. Oba listy jsou spojeny se jménem mediálního magnáta Ruperta Murdocha. Loni v červenci vyšlo najevo, že redakce jeho týdeníku News of The World běžně používala nepřípustné praktiky k získávání informací, včetně telefonních odposlechů.

Nový nedělník působí proti svému předchůdci „krotčeji“ a drží se rodinného přístupu sobotního The Sun. Předtím se totiž nedělní vydání zaměřovalo na skandály a „ložnicovou“ tématiku. Tradiční „dívku ze strany 3“ s odhalenými ňadry nahradila známá zpěvačka a sexuální tématika je umírněná. Na první straně se herečka a moderátorka Amanda Holdenová svěřuje se svými problémy při porodu.

Nový nedělník připravuje stejný tým, který šest dní v týdnu tvoří nejprodávanější britský deník The Sun, ovlivňující i politické smýšlení Britů. „Je to sedmé vydání Sunu, neobjevujeme znovu Ameriku. Jen bude objemnější, s delšími články,“ přibližuje šéfredaktor deníku The Sun 
Dominic Mohan. Zájem o The Sun on Sunday zatím je, jelikož jeho prodej se odhaduje na dva miliony. Jde ale o to, jestli čtenáře zvyklé na těžší kalibr bulváru uspokojí dlouhodobě.

„Byl to pro nás náročný týden, protože šéf mi minulou neděli řekl, že chce, aby naše nedělní vydání vyšlo už za sedm dní,“ popsal okolnosti stojící za vznikem nedělní verze Mohan. „Je to úplně nový koncept. Noviny, které vycházejí i sedmý den v týdnu. Nejde jen o pouhou náhradu za News of the World,“ dodal.

The Sun of Sunday - krotký skoro jako beránek (ve srovnání s minulou verzí)

Podle agentury Reuters v nedělníku chybí i drsná investigativní žurnalistika, kterou byl News of The World charakteristický. Týdeník po léta nevybíravě pranýřoval lhaní politiků, „úlety“ členů královské rodiny nebo podvody v mezinárodním kriketu, na něž se zaměřoval před svým uzavřením.

Caroline Igguldenová, editorka News International

„Je v něm všechno, co mají naši čtenáři rádi, a nějaké věci navíc – třeba výborné sloupky a několik překvapení. Je to skvělé pro lidi, kteří nemají v neděli co na práci.“


„Vypadá to velmi krotce,“ prohlásil pro BBC specialista na média z listu Daily Telegraph Neil Midgley. Reportér The Sun David Wooding však poukázal na to, že cílem nového listu není replika bývalého týdeníku. „Pokud to budou kupovat lidé, kteří postrádají News of The World, budou zklamaní, protože to není News of the World, je to The Sun,“ vysvětlil.

Nový nedělník oznámil Murdoch teprve před týdnem při své návštěvě Británie a jeho krok se všeobecně očekával. Rozšíření The Sun i na poslední den týdne umožňuje levně nahradit ztracený nedělník a navíc využít tiskárenských kapacit odstavených po jeho zrušení. News International má nyní šanci dostat zpět část z 150 milionů liber (4,4 miliardy korun) odhadovaných ročních tržeb News of The World.

Úspěch nedělní verze The Sun však bude stejně nakonec záviset na tom, kolik získá bývalých čtenářů News of The World. „Budu velmi spokojen, když to bude podstatně nad dvěma miliony,“ uvedl Murdoch na Twitteru. Murdochovo impérium chce s pomocí nedělníku získat zpět 2,7 milionu čtenářů ztracených po uzavření News of The World.

V souvislosti s aférou s odposlechy byly zatčeny nebo přišly o práci desítky lidí pracující pro Murdocha. Aféra propukla v roce 2007, kdy byl za odposlechy hlasových schránek členů královské rodiny odsouzen reportér News of the World Clive Goodman. Vedení Murdochovy společnosti News International tehdy zdůrazňovalo, že šlo o iniciativu jednoho reportéra.

Začátkem loňského července však skandál zesílil, když se ukázalo, že list News of the World nechal odposlouchávat hlasovou schránku mobilu unesené a později zavražděné dívky Milly Dowlerové. Aféra otřásla politickou a mediální scénou v Británii a vyvolala pobouření, které vedlo k uzavření News of the World.