Nevadská auta už smí jezdit i bez řidiče

Carson City (Nevada) – Americký stát Nevada povolil jako první na světě na svých silnicích provoz roboticky řízených aut. Řidiči tak už nemusí dbát na to, co se děje na silnici, auta je dovezou k cíli sama. Zatím však jsou robotická auta spíše předmětem experimentů, lidé se na novinku, jež může časem připravit řidiče o „zábavu“, dívají s nedůvěrou. Zatím se ale nemusí bát, žádný další stát zatím o povolení robotických aut neuvažuje.

Auta dnes už umí sama zaparkovat nebo zabrzdit před překážkou. Automatická jízda je další úroveň, Nevada pro ni má se svými rovnými a nepříliš zaplněnými silnicemi sloužit jako obří testovací dráha. „Má hustou síť a dlouhé rovné úseky, kde nejezdí moc aut,“ poukázal redaktor odborného časopisu Auto7 Michal Štengl.

Běžné auto s řadou systémů

Robotická vozidla, která dnes mohou vyjet na nevadské silnice, nejsou žádná monstra – od „běžných“ vozidel se liší stejně málo jako třeba auta vybavená automatickým parkovacím systémem. „Vypadá to jako sci-fi, ale jsou to obyčejné automobily, které potkáváme na ulicích. Je důležité, že jsou vybaveny řadou systémů. Především jsou to různá čidla a kamery, které sledují pohyb kolem automobilu,“ popsal Michal Štengl.

Klíčové pro řádné fungování robotického auta však jsou přesné mapové podklady – aby vůz věděl, kde je a kam má jet. „Proto se firma Google pustila do zkoušek – ona byla hybným motorem povolení v Nevadě,“ poukázal Michal Štengl.

Reakční doba takřka nulová, předvídavost však také

Oproti živému řidiči má být „autopilot“ mnohem schopnější přizpůsobit se neobvyklým situacím – reakční doba se podstatně zkrátí. „Nejslabším článkem automobilu je řidič, který má opožděné reakce – narozdíl od techniky, která jedná v řádu milisekund,“ poukázal redaktor Auto7. O bezchybných dovednostech automatických automobilů však není zcela přesvědčen. „V některých situacích umí řidič zareagovat lépe, protože umí předvídat víc. Ví, jak doprava probíhá,“ shrnul.

Nevada pravděpodobně zůstane nějakou dobu s robotickými auty osamocena. Klíčová je nízká hustota dopravy v pouštním státě. V Evropě by podle Michala Štengla zatím nebylo vhodné pouštět robotická auta do běžného provozu – což ostatně zatím nikdo neplánuje. „Jediné, co se v Evropě vyvíjí, je na dálnicích. V úsecích, které jsou rovné, by automobily jely v kolonách za sebou a nemusely by řídit,“ poukázal.