Polské železnice - toť neštěstí samo o sobě

Varšava - Polské železnice jsou proslavené svou zanedbaností. V dobrém stavu je pouhopouhá třetina tratí. Další třetina je nevyhovujících - potřebovala by okamžitou opravu. Kolem zjišťování stavu polských železnic se strhl humbuk až nyní - po srážce vlaků, při níž zahynulo 16 lidí a další desítky byly zraněny.

Rychlík z Varšavy do Krakova měl v jednom místě přejet na jinou kolej. Traťový dispečer věděl, že automatická výhybka nefungovala. Měl k ní proto dojít pěšky a ručně změnit trasu. To ale neudělal. „Nevíme, co se stalo v posledních nejdůležitějších minutách a sekundách,“ poznamenal advokát Witold Pośpiech.

Sedmapadesátiletý dispečer se zhroutil - jeho zdravotní stav neumožňuje výslech. Měsíc bude na psychiatrickém oddělení. Vyšetřovatelé ho chtějí obvinit z neúmyslného zavinění nehody. Srážka si vyžádala 16 mrtvých a desítky zraněných, třicet jich stále zůstává v nemocnicích.

Polské železnice jsou ve špatném stavu

Vyšetřování se netýká už jen samotné nehody, ale i stavu polských železnic, dodržování předpisů a technických kontrol. „Dvacet let stát na železnice zapomněl a teď se mu to vrací,“ podotkl Wojciech Śmiech z měsíčníku Rynek Kolejowy. Ukazuje se, že pouze jedna třetina tratí je v dobrém stavu, téměř třicet procent polských železnic je v neuspokojivém stavu, takovém, kdy je nutná okamžitá oprava.

Nejhorší situace je ve slezských vojvodstvích sousedících s Českou republikou, kde průměrná rychlost nákladních vlaků nepřekračuje 15 kilometrů za hodinu. Na opravu čeká téměř dvanáct tisíc kilometrů tratí, termíny modernizace se nikdo nesnaží ani odhadnout. „Jsou úseky, kde jsou dobré tratě, ale jsou i takové, kde se jezdí těžko třicet kilometrů za hodinu,“ prohlásil strojvedoucí Bogdan Pawlak.

V Polsku je celkem 44 tisíc výhybek, okamžitou výměnu potřebuje 17 tisíc. Ročně jich je ale vyměněno jen několik stovek. Modernizace polských železnic by spolkla v přepočtu 600 miliard korun. A to je částka, kterou si Polsko dovolit nemůže.