Nejslavnější encyklopedie světa se už tisknout nebude

Londýn/Chicago - Slavná encyklopedie Britannica končí po 244 letech v tištěné podobě a bude k dispozici už jen na internetu. Společnost, která ji vydává, se chce zaměřit na digitální expanzi a konkurovat podobným webovým stránkám, jako je třeba Wikipedia. Během víc než dvou století se prodalo přes sedm milionů kusů této encyklopedie, která poprvé vyšla v roce 1768 ve skotském Edinburghu. Poslední tištěné vydání o 32 dílech vyšlo před dvěma lety. Prodalo se ho pouhých osm tisíc kusů, čtyři tisíce jsou stále ještě k mání. Společnost se rozhodla ke konci tištěné verze encyklopedie zpřístupnit její internetovou verzi na týden zdarma od úterý.

Jakmile budou prodány současné exempláře, nebude probíhat již další dotisk, uvedla společnost Encyclopaedia Britannica Inc. sídlící v Chicagu. Nadále bude k dispozici digitální verze encyklopedie. Konec tištěné podoby byl podle společnosti v plánu již delší dobu. „Nemá to nic společného s Wikipedií nebo Googlem,“ prohlásil předseda společnosti Jorge Cauz. „Souvisí to se skutečností, že Britannica prodává už své digitální produkty velkému počtu lidí,“ vysvětlil.

Encyklopedie se prodávala nejlépe v roce 1990, kdy si lidé koupili 120 000 kompletních vydání. Prodej pak výrazně klesl a v roce 1996 se jich prodalo již jen 40 000. Digitální publikaci začala společnost zvažovat poprvé v 70. letech, první CD-ROM vydala v roce 1989. Na internetu byla encyklopedie poprvé k dispozici v roce 1994. Poslední vydání tištěné verze knihy je na webových stránkách Britanniky ke koupi za 1 395 dolarů (26 215 korun). „Prodej tištěných encyklopedií byl v posledních letech zanedbatelný. Věděli jsme, že to přijde,“ říká Cauz.

Online verze encyklopedie nyní slouží podle společnosti už více než stovce milionů lidí na světě a je k dispozici i na mobilních zařízeních. „Tištěná encyklopedie je zastaralá v minutě, kdy ji vytisknete,“ konstatuje Cauz, „zatímco online verze je stále aktualizovaná.“ Na přípravě Britanniky se podílejí tisíce expertů po celém světě, včetně nositelů Nobelovy ceny a světových politiků. Za její přípravou stojí také asi stovka redaktorů.

Hlavní konkurent internetová encyklopedie Wikipedia už teď na webu nabízí nejmíň 50krát víc informací, než se vejde na papír. I Britannica teď vědění nabízí online, jenže za peníze. Bude o ni stále zájem, když Wikipedia nestojí uživatele ani halíř? „Máme sice menší záběr, ale jsme mnohem spolehlivější. Je to zdroj, kterému můžete důvěřovat,“ odpovídá prezident Encyclopaedia Britannica Jorge Cauz. Britannica se navíc z knihoven stěhuje přímo do školních tříd. Nabízí řadu výukových projektů, přesně na míru nové digitální generace.

Reportáž Hany Scharffové (zdroj: ČT24)