Automobilový svátek končí, světu dal nové ferrari i náznak další škodovky

Ženeva – Největší evropský autosalon končí. Automobilový svět obohatil takřka ve všech ohledech – od nového Ferrari F12 Berlinetta přes příval nových fordů i mercedesů až po nenápadné novinky ze Slovenska a nepřímo i Česka. Nechyběly ani nečekané studie – například SUV od Bentley, nebo zřejmě poslední verze Veyronu od Bugatti.

Ferrari F12 zažilo premiéru v době, kdy značka neúspěšně vstoupila do nového ročníku závodů formule 1. Značce a jejím obdivovatelům tak může alespoň trochu zlepšit náladu. Na ženevském autosalonu byla Berlinetta rozhodně nejobdivovanějším automobilem, ačkoli jistě nejde o vůz, který by většina návštěvníků autosalonu plánovala vbrzku pořídit.

Ostatně to ani nejde, kromě toho, že cena činí sedm milionů korun, Ferrari dbá na svůj punc exkluzivity a prodává pouze omezený počet kusů. „Zájem o F12 Berlinetta je obrovský. Vzhledem k tomu, že dodávky začínají až po prázdninách, letos je to v řádu kusů, které byly okamžitě vyprodány,“ poznamenal Jiří Rozkošný, marketingový ředitel firmy Scuderia Praha, která Ferrari v Česku prodává.

Fordův B-Max zaujal posuvnými dveřmi

Častěji než berlinetta nejspíš budou na silnici k vidění jiné novinky končícího autosalonu. Hned tři nové modely přivezl Ford, mimo jiné je to model B-Max, který by měl nahradit stávající evropskou verzi fusionu – nesmírně populární v Česku. Malé MPV na autosalonu zaujalo především posuvnými dveřmi, v rámci třídy zatím unikátními. Zajímavá je i nabídka motorů, malé a poměrně lehké vozidlo budou pohánět motory o výkonu až 88 kW, půjde mimo jiné o nové litrové turbo tříválce, kterými Ford nedávno vyděsil automobilový svět. V nové generaci crossoveru Kuga – další ženevské novince – by se však objevit neměly, minimem by měla být turbo „šestnáctistovka“. Fanoušci modrého oválu se nejspíš těšili také na sportovní Ford Fiesta ST.

Opel na ženevském autosalonu (ročník 2012) představil nejvýkonnější model Astra všech dob
Zdroj: ČTK
Autor: Sadílek Jan

Kdo však mezi „hot hatchy“ nedbá na značku, mohl se zastavit spíše u stánku Opelu. Německá automobilka přivezla vrcholnou OPC verzi aktuální generace astry. Navíc se během autosalonu dočkala vrcholného ocenění svého modelu Ampera, který evropští motorističtí novináři zvolili autem roku. Úplnou novinkou potom byl Opel Mocca, malý crossover postavený na podvozku corsy.

Slovensko převážilo nad Českem, přijel C'eed i Peugeot 208

Slovenské a české automobilky měly letos hlavní zastoupení prostřednictvím nové generace vozu Kia Cee'd. Ačkoli jde o korejskou značku, vozy vznikají v Žilině. Nová verze zaujala především svou odlišností od první generace. Vůz je delší a nižší než předchůdce, v motorové nabídce potom Kia zůstává konzervativní a s downsizingem zatím neexperimentuje. Nejmenší motor by tak měl mít 1,4 litru a výkon přes 70 kW.

Další slovenská pobočka světové automobilky je v Trnavě. Peugeot zde zahájil výrobu typu 208, který v Ženevě čekala oficiální výstavní premiéra. Malý vůz 208 je přímou konkurencí pro Fabii, Fiestu nebo Polo. Nový vůz je od dosavadního typu 207 výrazně odlišný, karosérie je oblejší, naopak světlomety šípovité. Maska chladiče, která dominovala přídi předchozí generace, se posunula do nárazníku – což nejspíš majitele „potěší“ při opravách havárií. Nejmenší motor, který má novinka dostat, je litrový tříválec, na rozdíl od Fordu by však nemělo jít o přeplňovaný motor, a tak řidičům nenabídne více než 50 kW. Peugeot ovšem chystá i sportovní verzi 208 GTi, která by měla dostat takřka třikrát silnější agregát.

Škoda Citigo v pětidveřovém provedení
Zdroj: ČTK
Autor: René Fluger

Z českých vozů dorazila do Ženevy kombi verze Hyundai i30. Základní model vozu vyráběného v Nošovicích však už je nějakou dobu na světě. Totéž platí také o Škodě Citigo, která se na autosalonu prezentovala pětidveřovou verzí (premiéru tak měl i pětidveřový Volkswagen Up!). Mezi příznivci Škodovky potom vzbudil pozornost také koncept nového Seatu Toledo. Novinka španělské pobočky koncernu Volkswagen by měla vypadat stejně jako očekávaná Škoda Rapid, studie je přitom zřejmě už takřka finální.

Audi a Mercedes v nižší střední

Do vyšších pater než Škoda, Hyundai nebo Opel primárně míří značky Audi a Mercedes, které do Ženevy rovněž přivezly větší počet novinek. Ingolstadtská automobilka přivezla novou generaci A3, tedy svého modelu nižší střední třídy. Ani Audi se přitom nebojí malých motorů, a tak z aktuální generace zdědí nové A3 agregát 1,2 TFSI. Automobilka do Ženevy dorazila také s nejvýkonnější verzí svého TT a Evropě poprvé ukázala i pětidvéřovou verzi modelu A1.

I Mercedes dorazil se svou novinkou nižší střední třídy. Model A takřka ničím nepřipomíná předchozí generace proslulé převrácením nejstarší verze při losím testu. Tentokrát se ve Stuttgartu drželi při zemi, vzdušnou karosérii věnovali modelu B a z „áčka“ udělali docela obyčejný hatchback, který však nese všechny designové znaky větších mercedesů. Druhou novinkou stuttgartské automobilky v Ženevě byla nová generace kupé SL, zaujmout potom mohl také faceliftovaný Smart.

Veyron uzavírá kariéru otevřenou karosérií

Který z návštěvníků autosalonu ještě jednou zavítal do ještě vyšších automobilových pater, než nabízí Mercedes SL, mohl kromě Ferrari F12 obdivovat Bugatti Veyron v otevřené verzi. Model, který vlastně založil kategorii nejvýkonnějších a nejdražších silničních vozů, se takto definitivně loučí se svou kariérou. Novinka nabízí řidičům 1 200 koní, až 410 kilometrů za hodinu a modré nebe nad hlavou – užijí si je ovšem pouze ti zájemci, kteří mají nazbyt v přepočtu 50 milionů korun.

Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse
Zdroj: ČT24